به گزارش روابط عمومی هلال احمر، کریم همتی در جلسه روسای جمعیت‌های هلال احمر خاورمیانه، شمال آفریقا(منا) و سازمان جمعیت‌های هلال احمر عربی(آرکو) که بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در برابر کرونا ارائه کرد و گفت: بنا بر اظهارات مقامات بهداشت ایران، از زمان آغاز شیوع کرونا، این ویروس به ۳۱ استان کشور گسترش یافته است. وزارت بهداشت ایران به‌عنوان سازمان پیشرو، اقدامات لازم جهت کاهش گسترش کرونا ویروس و نیز ملازمت و رسیدگی به بیماران مبتلا با علامت مثبت در بیمارستان‌ها را عهده‌دار است.

وی با اشاره به همکاری نزدیک جمعیت هلال احمر ایران با وزارت بهداشت در کمک به مردم، افزود: مایلم تا فعالیت‌ها و چالش‌هایمان را در زمینه بیماری کرونا و راهکارهای مقابله با این بیماری با همکاران خود در نهضت به اشتراک بگذارم.

به گفته همتی، در حال حاضر، عملیات جمعیت هلال احمر ایران روی آموزش همگانی تمرکز یافته و بر اطلاع‌رسانی به مردم برای ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی تداوم می‌یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره برگزاری دوره‌های آنلاین نحوه سازگاری با کرونا ویروس، گفت: این اقدام با هدف آموزش مردم نسبت به این ویروس و پیشگیری‌های لازم برای عموم مردم مهیا شده است. میلیون‌ها نفر از مردم موفق به گذراندن دوره و دریافت گواهینامه شده‌اند. همچنین، نهایت استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون برای ارائه کلیپ‌های متفاوت و برنامه‌های آموزشی جهت سرگرم کردن کودکان از فعالیت‌های با اولویت بالای جمعیت هلال احمر ایران است، زیرا بچه‌ها اجازه خروج از منزل را ندارند و با تعطیلی مدارس همچنان در خانه به سر می‌برند.

دکترهمتی با تاکید بر فعالیت پزشکان، پرستاران و پیرا پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر در خط تلفن ۴۰۳۰بیان کرد: جمعیت هلال احمر ایران در قالب فراخوان عمومی از ۳ هزار پزشک، پرستار و پیراپزشک داوطلب برای پاسخگویی به سوالات مردم در زمینه کرونا از طریق خط تلفن ۴۰۳۰ دعوت کرد. همچنین پزشکان داوطلب در زمینه کمک به کارکنان پزشکی وزارت بهداشت هم فعال هستند.

وی ادامه داد: سازماندهی ظرفیت داوطلبان و سازمان‌های مردم نهاد در این شرایط سخت برایمان بسیار حیاتی است. داوطلبان را سازماندهی کردیم تا مکان‌های عمومی را ضد عفونی کنیم به گونه‌ای که این افراد شبانه در قالب گروه‌های ۱۰۰ نفری مکان‌های مختلف چون زندان‌ها و خوابگاه‌های شبانه بی‌خانمان‌ها را ضدعفونی می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: جمعیت هلال احمر ایران بیش از ۲۱ میلیون نفر از مردم را در ۵/۷ میلیون وسیله نقلیه در مبادی ورودی استان‌ها و شهرها از طریق داوطلبان و کارکنان آموزش دیده در همکاری نزدیک با وزارت بهداشت و سازمان ملی مدیریت بحران غربالگری کرد. موارد مشکوک شناسایی و برای معاینات پزشکی توسط آمبولانس‌های فوریت پزشکی به بیمارستان‌ها ارجاع داده شدند.

همتی درباره نقاهتگاه های پزشکی، گفت: جمعیت هلال احمر ایران با افزایش شمار موارد مشکوک، مسئولیت نقاهتگاه‌های پزشکی با ۲۶۰۰ تخت در شش استان با شمار بالای مبتلایان را برای ایزوله ساختن کسانی که نیازمند مراقبت در مرحله بازتوانی بیماری بودند را برعهده گرفت.

وی افزود: براساس رسالت و وظیفه مسئولانه و پاسخگو به مردم در جایگاه هلال‌احمر هستیم. از اینرو، فعالیت‌هایمان را در کمک به آسیب‌پذیرترین قشر مردم با توزیع ۵۰۰ هزار بسته بهداشتی و حفاظت شخصی میان بیماران هموفیلی و دیالیزی آغاز کردیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک به افرادی که مشاغل خود را در زمان شیوع کرونا از دست داده اند، تاکید کرد: ۵۰۰ هزار خانوار که مشاغل خویش را از دست داده اند و تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نیستند، برای دریافت کمک‌های معیشتی انتخاب شده‌اند.     

دکتر همتی با اشاره به چالش های بزرگ این جمعیت در مقابله با کرونا، گفت: ما هم همچون همکاران و شرکای دیگر در این عملیات با چالش هایی مواجه بوده ایم. فقدان دانش و تجربیات کافی حتی در سطح جهانی، به‌کار گرفتن سیاست‌های متفاوت در کشورهای مختلف و همچنین کمبود تجهیزات حفاظتی فردی برای همگان از چالش‌های بزرگ ما بوده است، به‌طوریکه به‌عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی ظرفیت کمک به جمعیت های ملی دیگر را نداریم.

وی اضافه کرد: به دلیل محدودیت منابع مجبور شدیم فعالیت های روزانه و برنامه های از پیش تعیین شده را لغو کنیم. علاوه بر آن، نتوانستیم به‌خوبی روی داوطلبان متخصص خود تکیه کنیم؛ چرا که آن‌ها براساس رسالت خویش در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های پزشکی شهرها و استان‌ها مشغول به فعالیت بودند.

وی اضافه کرد:جان باختن ۴ نفر،ابتلای ۲۱ نفر از کارکنان کلینیک های جمعیت هلال احمر ایران و ۳۰ نفر از داوطلبان به بیماری کرونا از دیگر چالش های جمعیت هلال احمر ایران بود.

دکتر همتی با اشاره به سازمان‌دهی سازمان‌های مردم نهاد برای حمایت از فعالیت‌های لجستیکی بیمارستان‌ها و منابع انسانی، تاکید کرد: تاکنون ۴۰۷ مرکز درمانی، بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی در یک هزار و ۶۶۴ نوبت توسط سازمان های مردم نهاد ملی و خیریه حمایت شده اند. از دیگر راهکارهای حیاتی جمعیت هلال احمر ایران فعال‌سازی مراکز داوطلبان جمعیت هلال احمر برای تولید ماسک است که خیرین مواد آن را تهیه کرده و داوطلبان ماسک ها را برای استفاده مردم و دیگر داوطلبان حاضر در صحنه تولید می‌کنند.

وی افزود: انجام این فعالیت‌ها در مناطق آسیب دیده بسیار سودمند بود. همچنین، تجربه خیلی خوبی برای ما به‌شمار می‌رفت؛ چرا که سازمان‌های مردم نهاد و خیریه برای ادامه تلاش‌هایشان در آن مناطق و تحقق برنامه‌هایشان براساس ارزیابی‌ها و مشاهداتشان تشویق می‌شوند.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، باید در مورد هر گونه فعالیت یا تلاشی که ممکن است موارد مبتلا احساس طرد شدن یا ننگ کنند؛ مراقب باشیم و از ارجاع آن‌ها به مراکز بهداشتی جلوگیری کنیم. نبود شفافیت و دانش مبتنی بر اسناد بسیار خطرناک خواهد بود و ممکن است اعتماد مردم را از دست دهیم که قابل جبران نخواهد بود.

 دکتر همتی در پایان آمادگی خود را برای اشتراک‌گذاری تجارب خویش با جمعیت‌های ملی دیگر اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.