قاضی موحد در ابتدا ضمن اعلام رسمیت جلسه به تفهیم اتهام متهم سید جلیل حسینی پرداخت و خطاب به وی گفت: برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شود.

متهم حسینی در بیان دفاعیات گفت: سال ۹۶ خانه‌ام را فروختم و ۱۲ هزار دلار خریدم که از من دزدیدند برای همین سراغ حرفه آرایشگری رفتم و سال ۹۸ بود که یکی از فامیل‌ها یک بسته دلار به من داد و گفت: برو کار کن، متاسفانه در ترمینال آن دلار‌ها را از من دزدیدند، مدارکش نیز موجود است.

قاضی موحد پرسید: در کجا و به چه منظور دفتر اجاره کردید؟

متهم حسینی پاسخ داد: در برج ۹ و در خیابان رامسر دفتری را اجاره کردم و در اجاره نامه قید کردیم که این دفتر برای کار‌های نظافتی است. دفتر سه اتاق داشت که یک اتاق را به مسعود جاویدان دادند و او در آنجا معاملات سکه، طلا و ارز انجام می‌داد.

قاضی موحد گفت: شما دفتر را برای کار دیگری اجاره کردید، اما برخلاف قرارداد اجاره عمل کردید. از فضا و شرایط کرونا استفاده کردید و بازار را به هم زدید و موجب افزایش ارز شدید.

متهم حسینی پاسخ داد: من نخواستم در این بازی بیفتم روزگار باعث شد، در آن دفتر فردی به نام سوقانی نیز بود که ماهی ۲ میلیون به وی حقوق می‌دادند.

قاضی پرسید: آقای سوقانی الان کجاست؟

متهم پاسخ داد: در بازار با پیک موتوری کار می‌کند.

قاضی گفت: نماینده دادستان در کیفرخواست اشاره کرده که این فرد فراری است بنابراین بگویید حضور پیدا کند.

قاضی خطاب به متهم پرسید: آیا معاملات فردایی و کاغذی داشته‌اید و چقدر سود برده‌اید؟

متهم حسینی پاسخ داد: بله معاملات فردایی داشتم، چون پول نداشتم؛ اما معاملات کاغذی نداشتم و از سیستم زندگی و دار و ندارم می‌توانید متوجه شوید که چقدر سود بردم.

قاضی موحد گفت: شما محلی را به عنوان دفتر کار گرفتید و شروع به فعالیت غیر قانونی در بازار ارز کردید، توضیح دهید که فیش‌ها را چکار کردید؟

متهم حسینی پاسخ داد: می‌دانستم کارم غیر قانونی است فیش‌ها را از پنجره بیرون انداختم؛ اما ماموران پیدا کردند.

قاضی موحد گفت: آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.

این متهم بیان کرد: من هیچ سابقه‌ای ندارم از وقتی منزلم را فروختم در این کار افتادم و شرمنده زن و بچه‌ام هستم.

درادامه جلسه دادگاه متهم مسعود جاویدان پس از تفهیم اتهام توسط قاضی در جایگاه قرار گرفت و در بیان دفاعیات گفت: مبلغ ده هزار دلار که در کیفرخواست ذکر شده را قبول ندارم.

قاضی پرسید: نحوه آشنایی با آقای حسینی را توضیح دهید.

این متهم پاسخ داد: من فعالیت ارزی نداشتم یک میز از ایشان در یک اتاق اجاره کردم که مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ با ماهی ۳۸۵ هزار تومان به وی می‌دادم و کار سکه می‌کردم.

قاضی موحد گفت: مدرکی دال بر اینکه سکه خرید و فروش می‌کردید دارید؟

متهم گفت: من در مولوی پارچه فروش بودم و افرادی هستند که من را می‌شناسند.

قاضی موحد گفت: شما را به عنوان پارچه فروش می‌شناسند نه سکه فروش، شما مشغول خرید و فروش ارز بودید و نزد بازپرس و پلیس اقرار کردید.

قاضی موحد گفت: شما سابقه دار بودید و نوع برخورد شما نشان می‌دهد با تجربه هستید. گزارش شده در حین ورود مامورین مخفی شده بودید و گوشی تلفن همراه و فیش‌های بانکی و حواله‌ها را بیرون ریختید.

این متهم پاسخ داد: من در بالکن بودم، به خاطر سابقه‌ام ترسیده بودم. آقای قاضی یک عدد فیش از من نگرفتند فیش‌ها برای آقای حسینی بود.

قاضی گفت: در ترکیه دوستی ندارید؟

متهم جاویدان گفت: خیر من دوستی در آنجا ندارم.

قاضی بیان کرد: شما اقرار کردید که برای دوستی در ترکیه لیر خریده‌اید و الباقی را در فردوسی فروخته‌اید و در دی ماه ۱۱۰۰ دلار به مصطفی سوری (فردی که در زندان با او آشنا شدید) داده‌اید؛ اما پولهایتان را گرفته و فرار کرده است. بنابراین شما بعد از زندان هم فعالیت ارزی داشتید. حتی در داخل زندان با آقای سوری آشنا شدید و قرار و مدار گذاشتید، آخرین دفاعیات خود را مطرح کنید.

در ادامه دادگاه محسن معظمی فر در جایگاه قرار گرفت.

قاضی موحد گفت: اتهام شما اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده و حرفه‌ای ارز به میزان ۷۰۰ هزار دلار و ۶ میلیون لیر ترکیه است.

متهم در پاسخ گفت: من پیشتر به افسر پرونده اعلام کردم که لیر‌ها متعلق به آقای میرزاخانی است، حتی دستخط او نیز موجود است، این دفتر متعلق به من نیست و اینجانب در خرید و فروش لیر نقشی نداشتم. من دفتری نداشته‌ام.

قاضی موحد در ادامه از متهم پرسید: پس در آن دفتر چه کاری انجام می‌دادید و چطور با او آشنا بودید؟

متهم با بیان اینکه از قبل با او آشنا بودم و فقط برای دیدار به دفتر رفته بودم، گفت: ۲۵.۳.۹۸ کل دارایی من را برده‌اند و از سال ۹۶ تا ۹۷ در یکی از تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار بودم و پیش از آن هم در موبایل فروشی کار می‌کردم.

قاضی موحد در ادامه از متهم خواست نحوه آشنایی با حمیدرضا بیگی را توضیح دهد.

متهم پاسخ داد: او از من مقداری پول بابت خرید ۵۰ هزار دلار طلب دارد. در واقع ۱۳ هزار و ۳۲۰ تومان این دلار‌ها را خریداری کرده ام و به مبلغ ۱۳ هزار و ۳۳۰ تومان فروخته‌ام که در تاریخ ۲۵.۳.۹۸ از من کلاهبرداری شده و تمام دارایی‌ام را از دست داده‌ام.

در ادامه قاضی موحد از متهم درباره نحوه آشنایی با محمد فتحی، ابراهیم جلالی، اسلامی، محمد اکبری توضیحاتی خواست.

متهم در پاسخ گفت: من با آقای فتحی مبادله‌ای نداشتم و او را به یاد نمی‌آورم. با توجه به اینکه در بازار خرید و فروش ارز کار می‌کردم شاید او با من ۳ تا ۷ هزار دلار مراوده ارزی داشته باشد. در مورد آقای اسلامی نیز باید بگویم که او را نمی‌شناسم شاید به او نیز ۲ هزار دلار ارز فروخته باشم.

این متهم ادامه داد: با آقای ابراهیم جلالی نیز خرید و فروش ارز نداشته ام بلکه او را می‌شناختم.

در ادامه این جلسه دادگاه قاضی موحد خطاب به متهم گفت: در اقرارتان گفته‌اید که برای شما از مشهد ارز می‌آوردند در این باره چه توضیحی دارید؟

متهم نیز پاسخ داد: هر هفته ۳ تا ۵ هزار دلار و به مدت سه ماه توسط سه نفر برای من از مشهد دلار می‌آوردند.

قاضی موحد بیان کرد: پس چطور می‌گویید که آن دفتر برای شما نبوده است؟ از این خرید و فروش ارز چه مقدار سود حاصل کرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: من در کف خیابان کار می‌کردم و در این مدت ۲۰ تا ۲۵ میلیون سود داشته ام.

متهم در آخرین دفاع از خود گفت: من اشتباه کرده‌ام که در این بازار فعالیت داشته ام و در خرداد ۹۸ از من کلاهبرداری کرده و فرار کردند.

در ادامه این جلسه دادگاه، یکی دیگر از متهمان این پرونده در جایگاه قرار گرفت.

قاضی موحد از متهم پرسید: گفته می‌شود از سال ۹۱ در کار ارز بوده‌اید چه پاسخی دارید.

متهم گفت: جناب قاضی من در منوچهری فعالیت می‌کردم و روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار خرید و فروش داشتم و در این مدت ۶۵ میلیون سود کردم.

قاضی خطاب به متهم گفت: گردش مالی حساب‌هایی که شما اعلام کرده اید حدود ۶ میلیارد تومان است، سود ۶۵ میلیونی توجیهی ندارد.

قاضی در ادامه از متهم خواست درباره آشنایی با جواد عظیمی، بهنام صحرانورد و موسی وند توضیحاتی ارائه دهد.

متهم گفت: با آن‌ها در گروه تلگرامی بوده ام و مبادله‌ای نداشته‌ام.

قاضی موحد درادامه گفت: بر اساس اقرار خود ۸ ماه در خیابان منوچهری و روزانه ۲۵ تا ۵۰ هزار دلار مبادله ارزی داشته‌اید. چه پاسخ دارید؟

متهم پاسخ داد: من روزانه ۲۰۰۰ هزار دلار تا ۲۵۰۰ دلار بیشتر خرید و فروش ارز نداشته‌ام و اشتباه کرده‌ام و از من کلاهبرداری شده است و دارایی‌ام را از دست داده‌ام.

در ادامه این جلسه دادگاه دیگر متهم این پرونده منوچهر روشن در جایگاه اتهام قرار گرفت.

قاضی موحد گفت: طبق کیفرخواست صادره اتهام شما اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده و حرفه‌ای ارز به میزان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار است چه پاسخی دارید؟

این متهم گفت: اینجانب از اردیبهشت ۹۸ تا دی ماه به صورت «کمیسیون کار» در خیابان منوچهری فعالیت داشته‌ام.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: طبق اقرار خودتان روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ دلار خرید و فروش ارز داشته‌اید از این بابت چه مقدار سود کرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: در مجموع من ۳۶ میلیون تومان سود کرده ام، چون من واسطه کار بوده‌ام.

قاضی خطاب به متهم گفت: در حساب‌هایی که اعلام کرده اید دو میلیارد گردش مالی داشته اید چه توضیحی دارید؟

متهم گفت: بعضی از مشتری‌ها فقط حساب من را قبول داشتند و پول خرید و فروش را به حساب من واریز می‌کردند و من به عنوان واسطه پول را برای فرد دیگری می‌ریختم، علت بالارفتن گردش مالی ما به این دلیل است.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: شما بازار ارز را به هم ریخته‌اید و یک محل مسکونی به عنوان دفتر اجاره کردید و در این مدت که بیماری کرونا وجود داشته است از این فضا استفاده کرده‌اید و به صورت غیر قانونی موجبات افزایش ارز شده اید، شما که بازنشسته بودید و درآمد داشتید چرا وارد این کار شدید؟

متهم پاسخ داد: من نه قصد اخلال در نظام ارزی کشور را داشتم نه با این مفهوم آشنا بودم و از کرده خود پشیمان و نادم هستم و از دادگاه محترم تقاضای رافت اسلامی را دارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.