نواب شمس‌پور با اشاره به مهم‌ترین نکاتی که افراد باید حین و بعد از وقوع زلزله رعایت کنند، گفت: بسیاری مصدومان ناشی از زلزله به دلیل فرار دچار حادثه می‌شوند، این درحالیست که افراد باید توجه داشته باشند که در زمان وقوع زلزله در مناطق شهری پناهگیری بر فرار ارجح است.

وی در ادامه ضمن تشریح بهترین شرایط حفظ سلامتی در زمان وقوع زلزله افزود: افراد باید در این زمان روی زمین بنشینند، به شکل 4 دست و پا یا دو زانو ( به طوریکه تعادلشان حفظ شود)، از سر و گردنشان محافظت کنند، سپس زیر یک میز محکم رفته و با دست میز را نگه دارند تا تکان نخورد.

مدیرکل آموزش همگانی هلال احمر با تاکید بر اینکه در مناطق روستایی که خانه‌هایشان به شکل خشتی و گلی است ارجحیت با فرار و خروج از منزل است، اظهار کرد: به دلیل امکان بیشتر فروریختن منازل روستایی بهتر است افراد بلافاصله بعد از وقوع زلزله از خانه خارج شوند.

شمس‌پور در ادامه ضمن اشاره به مکان‌های پرخطر در منزل نیز تصریح کرد: قرار گرفتن درکنار اشیای شیشه‌ای، پنجره‌ها، دیوارهای خارجی و غیرحامل، زیر لوستر و و وسایل تزیئنی و به ویژه آسانسورها از پرخطرترین نقاط خانه است.

وی در خصوص نحوه نگهداری و محافظت از کودکان زیر 10 سال نیز توضیح داد: بهترین حالت برای محافظت از این کودکان این است که آنها را در بغل بگیرید. همچنین در خصوص افراد معلول جسمی-حرکتی نیز باید صندلی چرخدار آنها در حالت قفل شده باشد تا به دنبال زلزله این وضعیت به تکان خوردن و حرکت آنها نشود. اگر افراد در حالت خواب به سر می‌برند نیز باید تا پایان زلزله در جای خود باقی بمانند و با بالش سر و گردن خود را حفظ کنند.

مدیرکل آموزش همگانی هلال احمر با بیان اینکه افراد در زمان وقوع زلزله هرگز نباید به سمت راه‌های خروجی و پلکان‌ها هجوم ببرند، افزود: اغلب مصدومیت‌ها و شکستگی‌های ناشی از زلزله به این دلیل اتفاق می‌افتد.

شمس‌پور در ادامه با بیان اینکه بر اساس آخرین بررسی‌ها قرار گرفتن در چارچوب درها و در گوشه مبلمان و ... تحت عنوان مثلث حیات منسوخ شده است، اظهار کرد: به دلیل آنکه ممکن است با قرار گرفتن در چارچوب‌ها، به دنبال تکان‌های زلزله درب حرکت کند و منجر به پرت شدن افراد شود به همین دلیل نیز اخیرا دیگر قرار گرفتن در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است افراد در هر جاییکه هستند با دور شدن از مکان‌های پرخطر فقط روی زمین بنشینند و سر و گردن خود را حفظ کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.