رهبر انقلاب: دستمزد کارگران عادلانه، منظم و بدون تاخیر باشد

به مناسبت هفته کارگر و پیگیری تحقق شعار سال (جهش تولید) ارتباط تصویری از هفت مجموعه تولیدی فعال در نقاط مختلف کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی برقرار شد. در این ارتباط، مدیران و تعدادی از کارگران نمونه واحدهای تولیدی از وضعیت تولید، دستاوردها، مسائل و مشکلات این واحدها گزارش هایی بیان و همچنین راهکارها و پیشنهادهایی برای حل این مسائل و تحقق شعار سال مطرح کردند.

بخشی از صحبت‌های معظم له به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری از این قرار است: 

*یکی از نکاتی که در باب کارگران و به مناسبت هفته کارگر خوب است روی آن تکیه بشود، مسئله‌ی رعایت حق نیروی کار است. حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود. یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی -که بنده روی این امنیت شغلی هم سالهای قبل تکیه کردم، تأکید کردم- که این یکی از مسائل بسیار مهم است.

*بعضی از آقایانی که صحبت کردند، اشاره کردند که هیچ نیروی کاری را در این مدت از کار منفک نکردند این بسیار کار خوبی است. بسیار روش خوبی است. امنیت شغلی. مسئله‌ی بیمه، مسئله‌ی آموزش، مسئله‌ی خدمات رفاهی، مسئله‌ی بهداشت و درمان، اینها چیزهایی است که جزو حقوق کارگران است و این وظایف طبیعی کارفرماست. البته اگر اهتمام بیشتری نسبت به کارگر انجام بگیرد -مثل این که نیازهای خانواده مورد مراعات قرار بگیرد یا آموزش فرزندان یا ازدواج و امثال اینها- طبعاً تأثیر بیشتری در ارتباط و التیام بین کارگر و کارفرما خواهد داشت که چیز مبارک و خوبی است.

* اولاً هفته‌ی کارگر را تبریک عرض میکنم به همه‌ی کارگران و امیدوارم با مطالبی که گفته شد و اقدام‌هایی که در این هفته و در این روزها به انجام میرسد و انجام میگیرد بخشی از مشکلات قشر زحمتکش کارگر إن‌شاءالله برطرف بشود. امسال را ما اعلام کردیم به عنوان سال جهش تولید. الان هم ما در اردیبهشت‌ماه هستیم. هنوز اول سالیم. یعنی فرصت و امکان برای این که به معنای واقعی کلمه در امسال جهش تولید انجام بگیرد هست.

*یعنی ما در ضیق وقت قرار نداریم. الان فرصت خیلی خوبی هست. ده یازده ماه مجال هست. دستگاه‌های مختلف می‌توانند به وظائفی که به جهش تولید منتهی می‌شود إن‌شاءالله عمل بکنند. لذا من چند نکته را در باب جهش تولید عرض می‌کنم.

*اولاً‌ درباره‌ی تولید خیلی صحبت کردیم. بنده هم زیاد صحبت کردم. دیگران هم -مسئولینی که دلسوز بودند، علاقمند بودند- گفتند. من می‌خواهم این را بگویم. تولید را میتوان به سیستم ایمنی و دفاعی بدن تشبیه کرد. این روزها مسئله‌ی کرونا هم مطرح است. نقش سیستم دفاعی بدن در مواجهه با ویروسها، میکروبها و مهاجم‌های ضد سلامت نقش خیلی مهمی است.

*همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند. چرا؟ به خاطر این که یک سیستم دفاعی سالم خوبی داشتند توانست دفاع کند و امنیت بدن را تأمین بکند. در اقتصاد کشور اگر ما اقتصاد را به یک بدن تشبیه کنیم، بدن انسان تشبیه بکنیم، سیستم دفاعی و امنیت‌بخش اقتصاد عبارت از تولید است.

*یعنی آن چیزی که میتواند ویروسهای مهاجم و میکروبهای مهاجم به اقتصاد را خنثی بکند و اقتصاد را سالم نگه دارد، تولید در کشور است. اگر ما تولید خوب و مناسب و شایسته و روبه‌رشد همواره در کشور داشته باشیم، ویروسهایی که طبیعتاً وجود دارند -که ما البته اقتصادمان متأسفانه دچار میکروبها و ویروسهای طبیعی متعددی است-. ویروسهای دست‌ساز هم هستند مثل تحریم، مثل همین مسئله‌ی قیمت نفت. اینها حوادثی هستند که به اقتصاد ضربه میزنند. اگر چنانچه ما یک تولید خوب داشته باشیم در مقابل این ویروسها میتوانیم مقاومت بکنیم. مسئله‌ی تولید یک نقش تأثیرگذار عجیبی به این شکل دارد که طبعاً بایستی آن را مهم شمرد و به آن توجه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.