محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ در مجلس امروز (سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت۹۹) در جریان بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در صحن علنی مجلس پس از تصویب کلیات اظهار داشت:  برای ما جای سوال است چرا که خود ماده واحده می‌گوید ۸هزار و ۶۰۹ هکتار طبق نقشه تعیین می‌گردد. پس این دو هزار هکتار موجود در تبصره چه چیزی است؟

وی افزود: چرا در ماده واحده ذکر نشده است که ۱۰ هزا رو ۶۰۹ هزار و این محل ابهام است. به نوعی می‌خواهد قانون دور زده شود و ۲ هزار هکتار زیر سبیلی رد شده و بعد اضافه شود و ۸ هزار هکتار به ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد. 

پس از سخنان پورمختار بود که مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی مجلس را اداره می‌کرد از دولت خواست که توضیح دهد که این روند ۲ هزار هکتار و نقاط دارای توجیه شهرستان‌های استان گیلان یعنی چه و بر اساس کدام نقشه این حرف زده می‌شود. 

جلیلی نماینده دولت در مجلس گفت:ماده واحده بحث توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی شرایط و محدوده فعلی را به عنوان منطقه آزاد انزلی در نظر گرفته تا بر اساس طرح توسعه ۲ هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی اضافه کند. دو نگاه وجود دارد یک نگاه بر این استوار است که شهرستان‌های همجوار در محدوده بندر انزلی مبنای کار قرار گیرد و نگاه دوم این است که شهرستان‌های استان گیلان که دارای ظرفیت و توجیه هستند را ملاک عمل قرار دهد؛‌ آنچه دولت در لایحه قرار داده افزایش ۲ هزار هکتاری به محدوده فعلی بندر انزلی است. به نحوی که این توجیه اقتصادی برای این توسعه قرار بگیرد.

نماینده دولت در مجلس گفت که هیئت وزیران می‌دهید این امکان را ایجاد می کند بر اساس این نقشه هر اتفاقی قرار است رخ بدهد فعلا این دو هزار هکتار ملاک است.

پزشکیان در پاسخ به این اظهارات نماینده دولت گفت« این را باید الان مشخص کنید نوشته شده در شهرستان های قابل توجیه این یعنی هر شهرستان می تواند باشد!

جلیلی نماینده دولت در پاسخ گفت: این را آن نقشه تعیین می‌کند.

پزشکیان پاسخ داد: نقشه کجاست؟ نقشه ای که نیست. بنابراین ابهامات را باید برطرف کرد.

بر همین اساس نمایندگان مجلس با ارجاع جزئیات لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به کمیسیون تخصصی موافقت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.