رئیس جمهوری دو روز گذشته در تماسی تلفنی به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا تهمیدات لازم برای از سر گیری تبادلات مرزی اندیشیده شود و این مسئله به حالت عادی برگردد.

منوچهر سلمانزاده - مدیر کل  دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به سوال ایسنا درباره این که با توجه به بسته شدن مرزها از سوی کشورهای همسایه و در پی شیوع ویروس کرونا آیا امکان از سر گیری تبادلات مرزی در شرایط کنونی وجود دارد یا خیر گفت: بله این امکان وجود دارد چرا که هم اکنون کشوری مانند ترکیه تبادلات مرزی ریلی خود را با استفاده از پروتکل‌های مشترک با ایران از سر گرفته است و برخی کشورها نیز این مراودات را از طریق بنادر و کشتیرانی از سر گرفتند بنابراین از سر گیری تبادلات مرزی در حوزه جاده‌ای نیز دور از ذهن نیست و نیاز به همکاری و هماهنگی‌های مشترک دارد.

وی افزود: پیش از آن که رئیس جمهور دستور مورد نظر را صادر کند، پایانه‌های مرزی را به دستگاه‌های ضد عفونی خودروها مجهز کردیم و همه کامیون‌ها در پایانه‌های مرزی ضد عفونی می شوند، همچنین پروتکل بهداشتی مشترک با همکاری دستگاه‌های مسئول مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین کرده‌ایم و در حال مذاکره با کشورهای مختلف هستیم تا بتوانیم ضمن تدوین پروتکل‌های مشترک تبادلات مرزی را از سر بگیریم.

سلمانزاده گفت: در حال حاضر تبادلات مرزی ایران با کشورهای مانند ترکیه، عراق (بخش عربی) ، پاکستان و ترکمنستان به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده است. اما در حال مذاکره برای از سر گیری این تبادلات هستیم و هم اکنون با ترکمنستان مذاکرات خود را آغاز کردیم و امیدواریم به زودی تبادلات مرزی ما با این کشور به شرایط عادی برگردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.