توضیحات روحانی در مورد بازگشایی مدارس/ دوقطبی در کشور بخاطر کرونا شکل نگرفت/ اقتصاد در پساکرونا تغییر خواهد کرد

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:  در این ماه مبارک و مقدس ماه صیام و قیام ماه دعا و قرآن برای مردم ایران و همه مسلمانان آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم با دعای خیر مردم از این مشکل و مصیبت ویروس هم رهایی پیدا کنند.

وی افزود: نام خداوند شفای اصلی است که همه چیز به دست او است. امیدواریم دعای مردم و توسل مردم توجه مردم مفید واقع شود و مورد قبول حق قرار بگیرد.

اهم اظهارات رئیس دولت را به نقل از ایرنا و فارس بخوانید؛

*زحماتی که مردم و پرستاران به نهایت برسد و به نقطه مطلوبی برسیم که زندگی برای مردم آسانتر شود.  

*وزارت بهداشت اعلام کرد پروتکل‌هایی به مردم اعلام شده است که مورد مراعات قرار بدهند.  در مجموع ۸۳ درصد به طور متوسط در کشور مراعات شده است. در بعضی شهرها ۹۲ درصد مراعات شده است.

۸۳ درصد مردم پروتکل های ضدکرونایی را رعایت کردند

*تهران شهر بزرگی است که یک مقدار کمتر بوده است. ولی متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم دال بر همکاری مردم با مسوولین بهداشتی کشور است که نشان دهنده توجه مردم به سلامت جامعه است که برای ما خیلی مهم است.

* کادر درمان ما با همه وجود و توان به صحنه آمدند. آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان عدد پایینی بوده است که این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر درمانی ماست.

*طبق آماری که در جلسه اعلام شد، مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده که به بیمارستان مراجعه کردند و این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

*در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی ونیتیلاتور با اوایل ماه اسفند خیلی متفاوت شده است؛ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است که به معنای افزایش تخت‌های مراقبت ویژه  است. به طوری که اکنون حدود ۴۰۰ تخت ویژه اضافه شده است که نشان می‌تواند کادر درمانی و تولید کننده کار بزرگی انجام داده و نیازها را تامین کرده‌اند.  

باید برای شرایط پساکرونا آماده باشیم 

*زمان پایان کرونا روشن نیست، داروی درمان این بیماری هم معلوم نیست، اما همه برای یافتن واکسن آن در تلاش هستند، با این حال هنوز مشخص نیست چه مدت دیگری چه روز و یا چه ماهی پایان این بیماری است.

*بیش از ۸۰ مرکز و موسسه معروف جهانی برای پیدا کردن واکسن کرونا در تلاش هستند و ما نیز ما هم دلمان می‌خواهد بشر هر چه زودتربه واکسن کرونا برسد و حتما هم می‌رسد اما زمان آن مشخص نیست.  

*۱۳۰ مرکز بزرگ برای تولید داروهای درمان بیماری کرونا تلاش می‌کنند این دارو هم ممکن است کشف شود اما زمان آن نیز هم روشن نیست ما باید برای شرایط بعد از کرونا آماده کنیم.

* باید با بدبینی به شرایط پس از کرونا نگاه کنیم، باید در نظر بگیریم این شرایط ممکن است تا تابستان یا کمتر و بیشتر طول می‌کشد؛ و امکان دارد دوباره شیوع آن کم و یا در مقطعی دیگری اوج بگیرد.

*باید در دو بخش حواسمان بسیار جمع باشد، یکی بخش تجهیزات و تعداد کافی و مورد نیروی انسانی درمان‌گر که باید مرخصی رفته و تجدید روحیه شده باشند و همچنین تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن  مورد نیاز که باید آن هم به اندازه کافی تولید و تامین شده باشند.  

* باید امکانات و تجهیزاتی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری از ماسک و گان تا کیت‌های مخصوص تا تخت بیمارستانی و نیروی انسانی را باید با بدبینی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم و ضرر نمی‌کنیم.

*از همه آنهایی که به احسان و نیکوکاری در حسینیه‌ها و مساجد  مشغول هستند و در سراسر کشور علما، روحانیان، طلاب، خیرین، نیروهای بسیج و مسلح، مردم خیر همه پای کارآمدند و بسته‌های حمایتی درست می‌کنند، تشکر می‌کنم.

*صرف نظر از این که این بسته حمایتی چند درصد مشکل آن خانواده را حل می‌کند فضای معنوی آن مهمتر از کمک مادی است. فضای معنوی آن این است که مردم به فکر یکدیگرند و  همدیگر را فراموش نمی‌کنند و در روزهای سختی انفاق و نیکوکاری خود را انجام می دهند و این برای ما بسیار مهم است.

*از اول اسفند کادر درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند و انجام می‌دهند، طبق آماری که در جلسه اعلام شد، مراجعه کننده به بیمارستان در طول شبانه روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده که به بیمارستان مراجعه کردند و این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. البته تا امروز شرایط به طور نسبی مطلوب است. اما آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

*کاری‌هایی در کشور ما برای مبارزه با ویروس کرونا شد و کارهایی هم در کشورهای دیگر انجام شد. اما اقدامی که در ایران انجام گرفت، بحث غربالگری بود که بسیار بارزتر بود. در همین جلسه امروز در طرح غربالگری گفته شد در نوبت اول ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری نوبت اول قرار گرفتند که در این کشور به این پهناوری مسئله مهمی است که این هم به خاطر مراکز بهداشتی است که در سراسر کشور وجود دارد و پرونده الکترونیکی است که از قبل تشکیل داده شده است که اینها همه کمک کرده که این غربالگری خوب انجام گیرد.

*غربالگری مرحله دوم است که ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته است که این غربالگری هدفمندتر و دقیق تر از دوره اول است که کار بسیار بزرگی است.

*ما با بدبینی مبارزه با کرونا را طراحی کردیم و کار بزرگی انجام شد. الان هم باید خودمان را برای یک روز سخت آماده کنیم . 

*۱۳۲ شهرستان که مناطق سفید و کم ریسک هستند از فردا مساجد و نماز جمعه هایش بازگشایی می شود. 

 احتمال بازگشایی برخی مدارس کشور از ۲۷ اردیبهشت

*امروز در جلسه ما یکی از مسائلی که مطرح شد، گشایش در امر آموزش در مدارس بود. یعنی در مناطقی که کم خطر و یا سفید هستند برای یک مدت دیگر که ۲۰ اردیبهشت پیشنهاد شد، با حفظ پروتکل‌های به بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و سپس امتحانات برگزار شود.

*من یک مقدار کمی نگران بودم که آیا این طرح به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ اولاً ما زمان اجرای این طرح را به تأخیر انداختیم یعنی از ۲۰ اردیبهشت به ۲۷ اردیبهشت موکول می‌کنیم. وزارت بهداشت، وزارت کشور باید با آموزش و پرورش باز هم در این زمینه مطالعه کنند، صدا و سیما هم کمک کند تا دلهره‌ای برای مردم ایجاد نشود و پروتکل‌ها کاملاً مراعات شود.

* البته کار خوبی است که آموزش ما شروع به کار کند اما در عین حال باید پروتکل‌های بهداشتی به دقت مورد مراعات دقیق قرار بگیرد.

دوقطبی در کشور بخاطر کرونا شکل نگرفت

*الحمدالله در کشور دو قطبی نداشتیم.  امروز می‌بینید در آمریکا چه دو قطبی بزرگی صورت گرفت که الحمدالله در کشور ما شکل نگرفت. این کرونا تنها مساله بهداشت و سلامت انسان نیست بلکه کل عالم را تحت تاثیر قرار داده است و در پساکرونا سیاست دیگر مثل قبل نیست و صادرات و واردات دنیا و سرمایه‌گذاری همه تغییر خواهد کرد.

* الان می‌بینید در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه است، همه به سمت ملی‌گرایی رفته‌اند و دو کشور به ظاهر دوست در هوا ماسک را می‌قاپند. حتی در اتحادیه اروپا هم هر کشوری تنها به فکر خود بود، سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال رفت. امروز همه تحریم آمریکا را با زبان قاطع محکوم می‌کنند.

اقتصاد در پساکرونا تغییر خواهد کرد

*اقتصاد پس از کرونا تغییر خواهد یافت. برای همین من از وزارت کشور خواستم طرح‌های اقتصادی زودبازده را بررسی کند، در کشور ما یک حرکت خوبی آغاز شده که باید از همه بنگاه‌های تولیدی و کارگران و صنعتگران تشکر کنم.

*این کرونا هزار گرفتاری داشت و اما لوکوموتیو دولت الکترونیک ما شده است. امروز ارتباطات مردم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و ما باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم.

در پساکرونا سیاست و دنیا تغییر می کند

*مساله عدالت در درمان مردم در کرونا در جلسه امروز مطرح شد. من خواندم یک پزشکی در نیویورک خواسته تست بدهد و بعد از چند ساعت تست داده و ۶ روز طول کشیده به او جواب بدهند و هزینه هم داده است اما در کشور ما نسبت به درمان نگاه نمی‌کنیم این فرد ایرانی است یا خیر و مذهبش چیست؟ ما اتباع خارجی را بصورت رایگان درمان می‌کنیم. در آمریکا بین سیاه و سفید و بین اتباع تفاوت قائل می‌شوند.

*این عدالت در کشور ما به خاطر ایمان و معنویت ماه رمضان است. ما می رسیم به نقطه ای که در اول انقلاب گفتند نه شرقی نه غربی ، می رسیم به نقطه ای که به ما گفتند اقتصاد مقاومتی به درد ما می خورد. به ما گفتند جوری بایستید که تکانه ها مضطربتان نکند. ما به خودمان اتکا کردیم و بر مبنای تولید داخلی خودمان حرکت می کنیم.

*در پسا کرونا سیاست و دنیا تغییر می کند. صادرات و واردات تغییر می کند.  کاری‌هایی در کشور ما برای مبارزه با ویروس کرونا شد و کارهایی هم در کشورهای دیگر انجام شد اما اقدامی که در ایران انجام گرفت، بحث غربالگری بود که بسیار بارزتر بود.  

*{با اشاره به وجود کارشناسان و پزشکان با روحیه}: خدا این متخصصین را زیاد کند. یکی از مصادیق تقوا این است که حواسمان باشد دستمان را در این شرایط به صورتمان نزنیم. ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم؛ صبر، آموزش و امید. شرایط آسانی نیست.

*همه تلاشمان را می کنیم برای  تمام شغل ها و کارگرانی که تحت فشار قرارگرفتند کاری کنیم. روزی است که باید کمک کنیم؛ عده ای در معیشت گرفتارند، عده ای در تولید گرفتارند. ما صبر نیاز داریم، سخت است تفریح نرفتن، سخت است مراکز گردشگری و سینمایی نیست. سخت است با پروتکل ها در بازار رفت و آمد کردن؛ اما سخت تر آن است که کسی شغلش را از دست داده است.

بررسی بازگشایی ورزشگاه ها، آرایشگاه ها و مراکز ورزشی

*کشورهای جهان پس از کرونا روابط متفاوتی از گذشته دارند، ببینید کشورهای تک بعدی که فقط متکی به نفت یا گردشگری بودند چه مشکلی پیدا کردند. خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیست.

*وزارت کشور و وزارت بهداشت بازگشایی برخی از صنوف مانند آرایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشی در حدی که تجمع در آنجا ایجاد نشود، که پیش از این بازگشایی آنها ممنوع بوده، حتی در مناطق قرمز آنها اعلام خواهند کرد.  

* بازگشایی مراکز را خیلی با آرامش و پلکانی پیش می بریم اما در عین حال از یاد نباید ببریم که اولا کرونا هنوز وجود دارد و ثانیا؛ ممکن است با یک اوج احتمالی در آن نیز روبه رو شویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.