رضا استجلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و نام‌گذاری جهش تولید و تاکید دولت به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مردم در بازار سرمایه بورس‌، رشد شاخص از ابتدای سال سرعت گرفت و هر روز بیشتر نیز می‌شود و بیشترین جذب نقدینگی مردم را به خود داشته است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه با ادامه این روند یک سری آسیب‌ها و معایبی آشکار می‌شود که مستلزم مدیریت و اداره از طرف دولت و نظارت قوه قضائیه است، تصریح کرد: نباید سهام شرکتی که فقط یک سر درب دارد چند برابر ارزش ذاتی خود شود.

وی با اشاره به اینکه باید قوه قضائیه نظارت بیشتر در نظارت ناظران بازار سرمایه داشته باشد، گفت: اگر ارزش ذاتی سهمی در بازار سرمایه بالاتر است، باید به اطلاع همه سهامداران آن شرکت برسد و نه اینکه با بازیگردانی و فریب سهامدار را خسته و مجبور به فروش کرد.

استجلو با اشاره به اینکه امروز مردم عادی و تازه واردها با ترس و اضطراب اقدام به فروش سهام خود کرده و موجب به وجود آمدن صف فروش شده‌اند، گفت: پس از این اقدام ارزش سهام آن شرکت را در چند هفته به نصف یا بیشتر، کاهش پیدا کرده و کم کم  توسط  خودشان جمع‌آوری می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان تصریح کرد: امروز همین افراد، سهمی را که در پایین‌ترین قیمت جمع‌آوری کرده بودند، با استفاده از کانال‌های سیگنال ۱۰ و فضای مجازی تبلیغ خرید این سهام را به مردم آن هم به صورت محدود و با گرفتن هزینه سیگنال می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه با رسیدن سهام به ارزش واقعی بالاتر، حباب خطرناک و خانمان‌سوز به وجود آمده و امیدها به ناامیدی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: در چنین وضعیتی ناظران بازار بورس باید کارشناس ارشد و مجرب بوده و باید آشنا به ارزش ذاتی هر سهام شرکت‌ها باشند و از ایجاد حباب جلوگیری کرده و مانع متضرر شدن حقوق مصرف کننده و سرمایه‌های مردم باشند.

استجلو تصریح کرد: با عدم نظارت کافی، بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه افزایش می‌یابد و به جای اینکه سرمایه‌های مردم در چرخ تولید کارخانه و شرکت‌ها استفاده شود به سمت خرید ملک، دلار و بازار سرمایه خارجی سوق پیدا می‌کند و موجب به وجود آمدن حباب و گرانی و بیکاری می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کرده است، باید مردم را تشویق کرد تا نقدینگی را در بازار سرمایه استفاده کنند تا موجب رونق چرخ تولید شود.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی از سوی مدیران ارشد اجرایی بورس گفت: کارشناسان باید این روند را در مسیر درست هدایت کنند و نباید با ایجاد قوانین موجب ایجاد صف‌های طولانی و ضرر و زیان سهام‌داران شوند.

استجلو به برخی از دلایل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: رسیدن به سوددهی، تجدید ارزیابی و معادل‌سازی با دلار، رونق تولید و جهش تولید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی نیمه تعطیل و نیاز کشور به تولید ملی، جذب نقدینگی مردم در راستای تولید داخل و جلوگیری از سرازیر شدن نقدینگی مردم در بازار دلار و سکه از جمله دلایل افزایش قیمت سهام است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با توصیه به مردم در پرهیز از خرید و فروش‌های هیجانی سهام گفت: به مردم توصیه می‌شود که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌، معتبر کارگزاری‌ها استفاده کنند که کمترین ریسک و قابلیت نقد شدن هر روز را دارد و اگر سرمایه کمی دارند، عرضه اولیه شرکت‌ها را در اولویت قرار دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.