دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مراحل تهیه و تولید تست‌های تشخیصی کووید ۱۹ در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه، اظهار کرد: بهترین و دقیق‌ترین روش تشخیص آنتی ژنیک بیماری، تستRT-PCR  بوده که اگرچه دقت و اثربخشی بالایی دارد ولی نیازمند تکنولوژی بالاتری بوده و زمان‌بر است. این تست در حال حاضر مراحل نهایی تولید در دانشگاه را طی می‌کند.

 

وی با اشاره به  تهیه و تولید تست‌های سریع و الایزا در دانشگاه به عنوان انواع دیگر تست‌های تشخیصی کووید ۱۹ ، با بیان اینکه تست‌های مربوط به کووید ۱۹ به دو دسته بر مبنای "آنتی ژن" و "آنتی بادی" تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: تست‌های بر مبنای آنتی بادی مانند تست الایزا معمولا به سنجش IgM , IgG می‌پردازند. به عبارت دیگر در شروع ابتلا به کرونا ابتدا در بدن بیمار پادتن IgM تولید می‌شود و بعد که بیماری به سمت مصون سازی پیش ‌می‌رود، سطح IgG در بدن بالا می‌رود، زمانیکه IgG در حد قابل قبول بالا برود، سطح IgM  به حداقل می‌رسد. بنابراین زمانیکه تست نشان‌دهنده IgG بالا در بدن فرد باشد، به این معناست که از بیماری مصون شده و رهایی پیدا کرده است.

 

در این راستا کارهای تحقیقاتی و تریال بالینی تست الایزا در دانشگاه در حال تکمیل است و مطالعات اولیه بر روی تعدادی از بیماران نشان دهنده دقت بالای این تست است.

وی با بیان اینکه تست الایزا تست شناخته شده‌ای است، بیان کرد: دانشگاه در حال تحقیق بر روی تست تهیه شده توسط شرکتهای دانش بنیان داخلی است. در این راستا منتظر تایید صحت نمونه‌های بیشتر آن هستیم تا بتوانیم آن را در مدار استفاده داخلی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تست الایزای تهیه شده در دانشگاه پس از کسب مجوز نهایی از وزارت بهداشت در مجموعه دانشگاه اجرایی می‌شود، تصریح کرد: به محض تایید تریال بالینی، مثل سایر گروه‌ها برای تایید نهایی به مرجع وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در خاتمه تاکید کرد: تمام مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های تهران که متقاضی انجام تست الایزا یا سایر تست‌های تشخیصی کووید ۱۹هستند باید مجوز لازم را از منظر دانش فنی، ابزار و مسایل بهداشتی و همچنین زیرساخت‌های  مورد نظر از مرجع مدیریت آزمایشگاهی وزارت بهداشت اخذ کنند.

تولید ۳ نوع کیت تشخیصی کووید ۱۹ در دانشگاه

در همین رابطه دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دو نوع کیت تشخیصی کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه شده است، اظهار کرد: تستRT-PCR اولین تست تهیه شده در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه است که بر مبنای ژنوم ویروس کار کرده و در نهایت با دقت بسیار بالا مشخص می‌کند که فرد کرونا مثبت بوده یا خیر.

وی کیت رپید تست یا تشخیص سریع را دومین کیت تهیه شده در دانشگاه عنوان کرد و توضیح داد: کیت رپید بر مبنای آنتی‌ژن و آنتی بادی عمل کرده و در عرض ۷ دقیقه و با یک قطره خون میزان ایمنی و مصونیت افراد را مشخص می‌کنند.

به گفته وی، آنتی بادی IgM  و IgG   در بدن افراد مبتلا به کروناویروس بالا می‌رود و با استفاده از رپید تست و بر حسب اینکه آیا آنتی بادی IgM  بالا رفته یا IgG   تفسیر می‌شود. به عنوان نمونه اگر آنتی‌بادی فردی بالا نباشد نشاندهنده عدم ابتلای اوست. اگر تنها IgM  بالا باشد یعنی فرد در مراحل اولیه آلودگی و در آغاز واکنش ایمنی بدن بوده و می‌تواند ناقل باشد و اگر آنتی بادی IgG   در بدن فرد بالا و مثبت باشد می‌توان گفت وارد فاز بهبودی و مصونیت شده است.

وی با اشاره به کاربرد کیت‌های رپید تست که بر مبنای آنتی ژن و آنتی بادی عمل می‌کنند، تصریح کرد: از طریق این تست‌ و در مدت زمان کوتاه می‌توان مشخص کرد که آیا فرد وارد فاز ایمنی شده یا خیر؟ بنابراین کاربرد اصلی این تست‌ها در اسکرینینگ است.

دکتر زرقی با بیان اینکه مبنای تست "الایزا" بر اساس آنتی ژن و آنتی بادی و تشخیص آن از طریق "الایزا ریدر" است،‌ عنوان کرد: این در حالیست که در تست رپید از طریق رنگ‌سنجی واکنش آنتی ژن و آنتی بادی رصد می‌شود.

تفاوت اصلی کیت‌های تشخیص کووید ۱۹

معاون تحقیقات دانشگاه با اشاره به تفاوت بین ۳ تست تشخیصی RT-PCR، "کیت رپید تست" و تست "الایزا"، اظهار کرد: دقت RT-PCR از سایر تست‌ها بالاتر است، بنابراین برای تشخیص قطعی کرونا مثبت از این تست استفاده می‌شود و تست‌های رپید و الایزا برای اسکرینینگ و سطح مصونیت و ایمنی افراد استفاده می‌شود.

دکتر زرقی با بیان اینکه در حال حاضر تست‌هایPCR  و رپید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهیه شده و به زودی در بازار عرضه می‌شود، ادامه داد: تست الایزا هم در مراحل تحقیقاتی و در مرحله تریال بالینی است و از آنجا که دقت بالایی دارد، سبد کیت‌های تشخیصی دانشگاه را تکمیل می‌کند.

تست رپید دانشگاه به زودی وارد فاز تولید انبوه می‌شود

دکتر زرقی با بیان اینکه تست رپید دانشگاه به زودی وارد فاز تولید انبوه می‌شود، اظهار کرد: این تست یک ابزار سریع برای تشخیص مصون بودن افراد است، به عبارت دیگر افراد فاقد علامت، برای اطلاع از آلوده بودن یا نبودن و یا مصون بودن خود می‌توانند از این تست استفاده کنند. تست‌های مبتنی بر آنتی بادی حتی آنتی بادی افراد از ۶ ماه گذشته را هم تشخیص می‌دهد.

دکتر زرقی در خاتمه با بیان اینکه تست رپید دانشگاه به مرحله تولید انبوه رسیده و تست RT-PCR در آغاز مرحله تولید انبوه است، گفت: پیش بینی ما تولید روزانه ۵۰ هزار کیت رپید است. البته باید در نظر داشته باشیم که کیت‌های سریع با حساسیت ۶۰ درصد عمل می‌کنند، بنابراین در افراد کرونا مثبت برای  اطمینان قطعی باید از تست PCR استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.