به گزارش شبکه خبری یورونیوز، آخرین گزارش سه ماهه این اداره به کنگره در مورد افغانستان حاکی است که مدیریت عملیات ناتو در افغانستان موسوم به «تعلیمات، کمک، مشورت» اعلام کرده که این آمار را منتشر نمی کند، زیرا حملات طالبان در حال حاضر «یکی از موضوعات اصلی بحث های بین سازمانی و چاره جویانه در مذاکرات سیاسی جاری بین ایالات متحده و طالبان» است.

آمریکا ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) توافق نامه یک هفته ای با طالبان امضا کرد تا در آن مدت، ضمن کاهش خشونت ها، مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان آغاز شود.

براساس گزارش دولت آمریکا، مدیریت عملیات ناتو در افغانستان اعلام کرده که از روز ۱ تا ۳۱ مارس (۱۱ اسفند ۹۸ تا ۱۲ فروردین ۹۹)، طالبان از حمله به نیروهای ائتلاف خودداری کردند، اما حملات علیه نیروهای اردوی ملی افغانستان را تا حد بالاتر از روال فصلی خود افرایش دادند.

گروه عملیات ناتو در افغانستان حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در این کشور و تعداد مشابهی از نظامیان کشورهای ائتلاف را شامل می شود.

«توماس کمپل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: آمار این حملات صرفا کاربرد رسمی دارد، اما از لحظه ای که حملات دیگر موضوع اصلی مذاکرت مشورتی نباشد یا مذاکرات پایان یافته باشد، انتشار عمومی آن آزاد خواهد بود.

وی با تائید این مساله که حملات طالبان در ماه مارس فراتر از آمار معمول فصلی بوده و میزان خشونت آنها علیه نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان «به گونه ناپذیرفتنی» افزایش داشته، افزود: ایالات متحده، ناتو و شرکای بین المللی آنها از این مساله مطلع بوده اند.

گروه عملیات ناتو مسئولیت ارائه آمار حملات به اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان را به منظور کمک به سنجش وضعیت امنیتی در افغانستان از سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۷) آغاز کرد.

در دو سال گذشته، فرماندهی این گروه اطلاعات امنیتی دیگری را که تا پیش از آن دردسترس عموم بود، به حالت محرمانه درآورده است.

در همین حال، گزارش اداره بازرسی ویژه دولت آمریکا حاکی است که کووید – ۱۹ سلامت مردم افغانستان و اقتصاد شکننده این کشور را تهدید می کند.

افغانستان از زیرساخت های مراقبت بهداشت و خدمات درمانی ضعیفی در سراسر کشور برخوردار است.

ماموریت همکاری سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) نیز در آخرین گزارش خود از افزایش خشونت ها در افغانستان پس از امضای توافق صلح بین گروه طالبان و آمریکا خبر داده است.

یوناما اعلام کرد که در سه ماهه اول سال جاری میلادی، بیش از ۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

این نهاد همچنین خبر داد که در جریان مذاکراتی که منجر به امضای توافق بین طالبان و واشنگتن شد، افغانستان برای مدت کوتاهی دوره نسبتا آرام تری را از سر گذراند، اما پس از امضای توافق، حملات خشونت بار در افغانستان افزایش یافت.

براساس اعلام یوناما، نیروهای طرفدار دولت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، دو برابر بیش از طالبان در کشتن کودکان نقش داشته اند که عمدتا به دلیل حملات هوایی و گلوله باران مناطقی بوده که گمان می رفته است نیروهای طالبان در آن مناطق حضور دارند.

براساس توافق بین طالبان و آمریکا، نیروهای آمریکایی و خارجی تا اوت سال ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) از افغانستان خارج می شوند، مشروط بر اینکه طالبان ضمانت های امنیتی را اجرا و مذاکره با دولت کابل را آغاز کند.

با این حال، نارضایتی دولت افغانستان از برخی مفاد توافقنامه بین طالبان و آمریکا باعث شده است که طالبان و دولت کابل نتوانند تاکنون اختلافات خود را حل و مذاکرات را آغاز کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.