به گزارش روزنامه القدس العربی، خلیل زاد خاطرنشان کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آمادگی دارد در صورت توافق با طالبان، عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را پس از ۱۸ سال آغاز کند.

نماینده آمریکا در افغانستان پیش از ترک واشنگتن به مقصد دوحه، محل برگزاری مذاکرات، گفت: در صورت آمادگی طالبان ما آماده پایان مذاکرات و امضای توافق هستیم.

پیشتر دو طرف از نتایج آخرین دور مذاکرات که ۱۰ روز قبل در دوحه برگزار شده بود، ابراز رضایت کرده و به دست آمدن توافق در دور آتی گفت وگوها را بسیار محتمل دانسته بودند.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که هیأتی از واشنگتن پس از مذاکرات دوحه، عازم افغانستان می شود تا ضمن گفت وگو با دولت این کشور، شرایط را برای مذاکرات افغان- افغان مهیا کند.

آمریکا همچنین از سفرهای احتمالی خلیل زاد به کشورهای همسایه افغانستان برای گفت وگو در خصوص توافق با طالبان خبر داده است.

به گفته کارشناسان، احتمالاً جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان مهم ترین موضوع توافق میان طالبان و واشنگتن باشد. پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد در گام نخست و در صورت توافق با طالبان، نیروهای خود در افغانستان را از ۱۴ هزار نظامی به ۹ هزار نفر کاهش دهد.

قرار است در صورت توافق، دولت افغانستان نیز پنج تا ۱۰ هزار زندانی طالبان را ظرف دو هفته آزاد کند.

از سوی دیگر، طالبان متعهد می شود که از انجام عملیات تروریستی در مناطق تحت سیطره خود جلوگیری کند و همچنین در قالب نشست اسلو، با دولت کابل وارد مذاکرات مستقیم افغان- افغان شود.

طالبان تاکنون حاضر به گفت وگو با دولت مرکزی افغانستان نشده بود.

البته ترامپ در پاسخ به این سؤال که در صورت توافق با طالبان چنانچه افغانستان بار دیگر شاهد عملیات های تروریستی باشد، واشنگتن چه واکنشی نشان خواهد داد، گفته بود: بخشی از نیروهای خود را به این کشور بازخواهیم گرداند.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرده بود که سالانه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار از مالیات های شهروندان این کشور خرج حضور نظامی در افغانستان می شود و ترامپ برای کاهش حضور در این کشور مصمم است.

پمپئو افزود: در صورت توافق با طالبان و کاهش تنش در افغانستان، نه تنها نیروهای آمریکایی، بلکه نیروهای ناتو نیز می توانند این کشور را ترک کنند.

تاکنون هشت دور مذاکره مستقیم میان آمریکا و طالبان برگزار شده که آخرین دور آن، روز یکشنبه ۲۰ مرداد در دوحه پایتخت قطر بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.