رضا رحمانی در پایان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی در جلسه اقتصاد مقاومتی این استان با اشاره به اینکه امسال مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی را به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت وزارت صمت برای جهش تولید و برای دوران پساکرونا قرار داده‌ایم، گفت: این برنامه در سال ۹۸ نیز دنبال شد و واردات کالاهای مصرفی کشور ۳۱ درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر نوع کالایی که اکنون در داخل تولید می‌شود و نیاز کشور را به میزان کافی و با کیفیت مناسب تأمین کند، مشمول ممنوعیت و محدودیت واردات می‌شود.

رحمانی با اشاره به اینکه ۴ میلیون تن کالای اساسی در تعطیلات عید در گمرکات وجود داشت که ۲ میلیون تن تا کنون ترخیص شده است، ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات کالا داشتیم که با احتساب شاخص‌های مختلف از لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

وزیر صمت با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تولید و تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا گفت: در تولید ماسک در کشور در ابتدا مشکلاتی وجود داشت، اما در کمترین زمان ممکن مشکلات رفع شد و تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در بخش‌های مختلف صنعتی، صنفی و کارگاهی به بیش از ۵ میلیون عدد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما طوری تنظیم شده است که ما را وادار به خام فروشی در صادرات کنند، در حالی که واردات بخشی از کالاهای غیر ضرور آزاد است.

رحمانی با اشاره به اینکه تولید در بخش‌های معدنی و صنعتی افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته تولید حداقل سه چهارم محصولات منتخب صنعتی افزایش داشته و در حوزه معدن به غیر از آلومینیوم، همه تولیدات معدنی مثل مس و فولاد رشد بالایی داشته و تولید مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی نیز افزایش یافته است.

رحمانی با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ادامه داد: بر این اساس فعالان اقتصادی باید به دنبال فعال شدن ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی در این عرصه باشند، البته سفارت‌های ایران در کشورهای عضو این اتحادیه و به ویژه روسیه و جمهوری آذربایجان نیز فعال هستند و می‌توانند کمک‌های خوبی را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه توان صادراتی کشور بالاست و کرونا نیز تاثیراتی گذاشته است، گفت: البته تاثیرات آن در اقتصاد جهانی خود را نشان داده است و کشورهای مختلف برای شرایط پساکرونا ۱۴۴ رویه جدید ثبت کردند و ما نیز به دنبال جبران ضررهای کرونا در کشور هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چند صنف در دوران کرونا بیشترین آسیب‌ها را دیدند و البته دولت ۱۷۵هزار میلیارد تومان برای جبران ضررهای اصناف و وزارتخانه‌ها تخصیص داده که توزیع خواهد شد.

رحمانی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری در استان‌ها پیش بینی شده است، گفت: استان‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.

رحمانی افزود: طرح نفلین سنیت سراب و آزاد راه تبریز-مرند و بازرگان هم جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی است که باید محقق شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.