دولت آمریکا در صدد است، عرصه‌های تقابل با سازمان جهانی بهداشت را از قطع موقت کمک‌های مالی به اقداماتی جدی‌تر سوق دهد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مقامات مطلع، «دوناد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشد وی، پشت درهای کاخ سفید در حال ایجاد جبهه‌هایی جدید برای مقابله با این نهاد بین‌المللی هستند.

ترامپ هفته گذشته اعلام کرد کمک‌های دولت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را به مدت ۶۰ روز تعلیق کرده است اما گام‌های بعدی که مقامات کاخ سفید در نظر دارند چیزی فراتر از تعلیق موقت کمک‌های مالی است.

وزرات امور خارجه آمریکا از روز شنبه ارجاع به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را متوقف کرده و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه به کارکنانش دستور داده است درخصوص شرکت‌های آمریکایی که پیش‌تر از طریق سازمان جهانی بهداشت مورد حمایت قرار می‌گرفتند، «واسطه را کنار بزنند».

به گفته مقامات آمریکایی اکنون دولت در تلاش است بودجه‌های سازمان جهانی بهداشت را به سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه بهداشت عمومی تخصیص دهد.

در یادداشتی که برای کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده‌، آمده است: «آقای وزیر از وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی درخواست کرده است در برنامه‌های مربوط به کمک‌های خارجی، مجریان دیگری را به‌عنوان جایگزین سازمان جهانی بهداشت قرار دهند».

به گفته کارشناسانی که یادداشت وزارت امور خارجه را مشاهده کرده‌ و اقدامات دولت آمریکا را دنبال می‌کنند، این تلاش‌های ترامپ می‌توانند آسیب‌هایی جدی‌تر از تعلیق کمک‌های مالی ایجاد کنند.

پامپئو در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» گفت، آمریکا در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۵۵۳ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده است و ممکن است در آینده تمام کمک‌هایش به این سازمان را کاملاً قطع کند.

به گفته دو مقام آمریکایی، پامپئو در بحث‌های خصوصی با دیگر مقامات کاخ سفید، ایجاد ساختارهای موازی با سازمان جهانی بهداشت را مطرح کرده است.

از سوی دیگر مقامات اروپایی به واشنگتن پست گفتند، دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل صدور قطعنامه‌ای درخصوص پاسخ به بحران سلامت را که فرانسه مطرح کرده بود به تعویق انداخت زیرا در آن بر حمایت از سازمان جهانی بهداشت اشاره شده بود.

همچنین تقابل آمریکا با سازمان جهانی بهداشت مانع از صدور بیانیه مشترک همه‌گیری ویروس کرونا در نشست مجازی وزرای بهداشت گروه ۲۰ شد.

واشنگتن پست متن تماس یکی از مقامات کاخ سفید را به‌دست آورده است که در آن بدون ارائه مدرک، مدعی شده است کارکنان سازمان جهانی بهداشت مکرراً به «سفرهای تجملاتی» می‌روند.

ترامپ مدعی است اگر سازمان جهانی بهداشت کارش را درست انجام داده بود ویروس کرونا در آمریکا «قربانیان بسیار اندکی» داشت و از این طریق تلاش می‌کند کوتاهی‌های دولت خود در مهار این بیماری را مخفی کند.

این در حالی است که مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از اواخر ماه ژانویه (بهمن) تقریباً همه روزه در نشست‌های خبری شرکت کرده و به رهبران کشورهای جهان درخصوص شیوع این ویروس و بسته شدن دریچه فرصت برای جلوگیری از انتشار آن هشدار داده بود.

به گفته مقامات آمریکایی و دولت‌های اروپایی، قطع کمک‌های سازمان جهانی بهداشت و اختصاص آن به شرکت‌ها و سازمان‌های موازی در میانه بحران شیوع کرونا کاری بسیار خطرناک است و «وسط مسابقه نباید اسب را عوض کرد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.