اتحادیه اروپا بعد از ظهر شنبه از طرفهای درگیر در لیبی خواست به دلایل بشردوستانه، آتش بس کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزرای خارجه آلمان، فرانسه ، ایتالیا و دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای برای طرفهای درگیر در لیبی خوستار آتش بس بشردوستانه شدند.وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفتند که همه طرفها باید مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

در بخشی از  این بیانیه آمده است:«از همه طرفهای درگیر در لیبی میخواهیم که با الهام گیری از ماه مبارک رمضان در از سرگیری مذاکرات برای برقراری آتش بس واقعی در لیبی شرکت کنند.»

این بیانیه به امضای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و ایتالیا رسیده است.

شورای ریاستی لیبی و دولت وفاق ملی و شورای عالی حکومتی هم اکنون تنها نهاد در این کشور هستند که سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. این سه نهاد در پی توافق ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر «الصخیرات» لیبی و با حضور نماینده سازمان ملل با هدف پایان درگیری‌ها، شکل گرفتند. «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی و نخست‌وزیر دولت وفاق ملی است.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از «خلیفه حفتر» را افزایش داده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای گذشته در واکنش به تحولات اخیر در لیبی بر لزوم توقف درگیری‌ها، پایان دخالت‌های خارجی و تلاش برای ایجاد صلح در این کشور آفریقایی بحران زده تاکید کرده بود.

به گفته  بورل برای شروع مذاکرات سیاسی و در پیش گرفتن فرایند آشتی ملی در بین گروه‌های لیبیایی رقیب، به یک آتش‌بس کارآمد نیاز است. متوقف کردن سرازیر شدن تسلیحات و کمکهای نظامی به لیبی سبب تغییر محاسبه استراتژیک طرف‌های درگیر و کاهش امیدواری به عملی بودن هرگونه راه حل نظامی خواهد شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.