به گزارش روز پنج شنبه وزارت بهداشت، جلسه ویدیو کنفرانس نمایندگان وزرای بهداشت ایران و روسیه صبح امروز با حضور " محسن اسدی لاری"  مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت به نمایندگی از ایران و " آلکساندرا درانووا" معاون وزیر بهداشت روسیه برگزار شد.

در این جلسه هر دو طرف ضمن تبادل آخرین اطلاعات در مورد اقدامات به عمل آمده توسط دو کشور برای مقابله با شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شدت شیوع بیماری و موفقیت‌های علمی و بهداشتی دو کشور جهت کنترل بیماری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

تشریح اقدامات ایران در زمینه مقابله با کرونا

محسن اسدی لاری در این نشست ویدیو کنفرانس ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مدیریت کلان بیماری در کشور به ریاست رییس جمهوری، به تشریح ساختار و فعالیت های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و کمیته های مربوطه در سراسر کشور از جمله، اعمال محدودیت‌های تردد داخل و برون شهری، تعطیلی اماکن عمومی، تهیه دستور العمل های بهداشتی مختلف، تقویت زیرساخت‌های انفورماتیک به ویژه راه اندازی سیستم آموزش مجازی برای تمام سطوح آموزشی، تقویت و راه اندازی شبکه های آزمایشگاهی تشخیصی، طرح بسیج ملی کرونا و فاصله گذاری هوشمند، راه اندازی اپلیکیشن و نیز سامانه خود اظهاری و سایر فرایندهای رصد وضعیت سلامت مردم، ساماندهی و بهره مندی از ظرفیت نیروهای داوطلب مردمی در طرح فاصله گذاری هوشمند و توزیع اقلام و نیز حمایت از افراد آسیب پذیر یا سالمند، فعالیت‌های موفق در تولید کیت تشخیصی و اقلام حفاظتی، انجام آزمایشات بالینی جهت تولید ۶ محصول دارویی و پنج روش درمانی دیگر از جمله پلاسما و سلول‌های بنیادی (STC) اشاره کرد. 

تمایل روسیه به دریافت تجربه‌های ایران در زمینه کرونا

همچنین آلکساندرا درانووا معاون وزیر بهداشت کشور روسیه که در حال حاضر کشورش در سخت‌ترین شرایط قرار گرفته و این کشور با افزایش آمار و شیب صعودی نمودار شیوع کرونا روبه‌رو است و با توجه به اینکه ایران چند ماه قبل از روسیه درگیر بیماری شده است، تمایل خود را نسبت به دریافت و بهره برداری از تجربیات موفق ایران در زمینه بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد.

وی بیان کرد: از جمله موفقیت‌های ایران در زمینه مهار کرونا، تولید انواع مختلف کیت تشخیصی کووید ۱۹ و ساماندهی به راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه های متعدد و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و راه اندازی سامانه آموزش مجازی است.

سایر مدیران از بخش های مختلف وزارت بهداشت از جمله مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر، بیماری های واگیر و آزمایشگاه جامع سلامت نیز توضیحاتی را در مورد اقدامات موفق در کنترل بیماری ارائه دادند.

نماینده وزارت بهداشت روسیه درخواست کرد، با توجه به مذاکرات اخیر روسای جمهور ایران و روسیه، نشست‌های مجازی وزرای بهداشت دو کشور در اسرع وقت برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.