تاجران نفتی در تلاش برای یافتن کشتی، واگن قطار، مخازن زیرزمینی (غارها) و خط لوله به منظور ذخیره سوخت هستند، زیرا تاسیسات متعارف ذخیره سازی در بحبوحه عرضه فراوان و کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا پر شده است.

بر اساس آمارهای تاجران و کشتیرانی، چندین نفتکش در روزهای اخیر برای ذخیره سازی حداقل 30 میلیون بشکه سوخت جت، بنزین و دیزل بر روی آب رزرو شده است که به عنوان ذخیره سازی شناور بر روی آب استفاده می شود زیرا تانکری روی خشکی پر هستند یا قبلا رزرو شده‌اند.

به گفته تاجران و منابع کشتیرانی، که این میزان بر حدود 130 میلیون بشکه نفتی هم اکنون بر روی آب ذخیره سازی شده است، می‌افزاید.

تقاضا برای نفت و محصولات نفتی حدود 30 درصد کاهش یافته است، زیرا دولت ها در سراسر جهان از  شهروندان خود خواسته‌اند تا به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند اما جهان همچنان لبریز از عرضه نفت است.

اوپک، روسیه و تولیدکنندگان دیگر بر سر کاهش تولید توافق کرده‌اند، اما این توافق تنها حدود 10 درصد از عرضه نفت در جهان را می کاهد و تا ماه می آغاز نمی‌شود.

تخمین کل ظرفیت ذخیره سازی در جهان، دشوار است اما نشانه هایی وجود دارد که محدودیت ایجاد شده به طرز فزاینده ای آشکار است. افزایش ذخیره سازی دریایی یک نشانه است زیرا این نوع ذخیره سازی گران تر از ذخیره سازی واقع در ساحل است و می تواند از نظر فنی پیچیده باشد.

تولیدکنندگان نفت، پالایشگاه ها و تاجران همچنین به روش های غیرمعمول روی آورده اند؛ نظیر ذخیره نفت و سوخت در واگن های قطار در شمال شرق آمریکا یا در خط لوله های غیرقابل استفاده.

قطب پالایش و ذخیره سازی شمال غرب اروپا هنوز ظرفیت برای پر شدن دارد اما کارشناسان صنعتی می گویند بیشتر این ظرفیت باقی مانده قبلا رزرو شده است.

غارهای نمکی در سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی پر هستند یا کاملا رزرو شده اند.

کرین وان بیک، دلال بازار تانکرهای ذخیره سازی گفت: «ما اکنون در حال کار کردن بر روی عجیب و غریب‌ترینمحل‌های ذخیره سازی هستیم، موقعیت‌های مکانی واقعا سخت جاهایی که محدودیت‌های عملیاتی وجود دارد.»

ارینه بارسامیان، مدیر ارشد اجرایی تنک تایگر در آمریکا گفت آمریکا هنوز فضاهای ذخیره سازی در مناطقی دارد اما سایت های ذخیره سازی محصولات که ارجحیت بیشتری دارند نظیر بنادر آب های عمیق در نیویورک هابر وهیوستون که به مراکز تقاضا نزدیک است، دیگر در دسترس نیستند و فضای خالی ندارند.

در آمریکا، بیشتر تانکرهای ذخیره سازی واقع در ساحل توسط پالایشگاه‌های محلی که از واگن‌های قطار برای ذخیره نفت خام، بنزین و دیزل استفاده می کنند، رزرو شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.