پیروز حناچی  عصر سه شنبه در گفت وگوی مجازی جداگانه ای با شهرداران استانبول و مسقط طی یک تماس ویدیویی درباره بحران کرونا و چگونگی مقابله با این ویروس، تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.  

 وی در این گفت وگو با اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول از تجربه سفر خود به این شهر و همینطور سفر به   «ازمیر» و «آداپازی» در زمان زلزله اشاره و بر لزوم به اشتراک گذاشتن تجربیات تهران و استانبول با یکدیگر برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.  

حناچی به رعایت فاصله فیزیکی مناسب در اتوبوس و مترو اشاره کرد گفت: اتوبوسرانی و مترو تهران در شرایط قرنطینه با حدود ۱۹ درصد ظرفیت کار می‌کرد. در شرایط حاد کرونایی هم تقریبا همه پارک‌های شهر را تعطیل کردیم و امکان تردد بین شهرها هم به حداقل رسیده بود.

وی تصریح کرد: در بخش درمانی هم توسعه بخش‌های «آی سی یو» و امکانات و خدمات ویژه برای بیماران حاد کرونایی در دستور کار قرار داشت که سهم بسیار زیادی در کاهش تلفات انسانی دارد.

شهردار تهران ادامه داد: میزان ابتلا و به دنبال آن کاهش متوفیان در بیشتر شهرهای ایران و کلانشهرها و تهران رخ داده است و این اقدامات باید ادامه پیدا کند تا به موفقیت کامل و به کاهش ابتلای کامل منجر شود.  

‌وی با بیان اینکه ما هم در ابتدا به راحتی برای تعطیلی شهر تصمیم نگرفتیم، اضافه کرد: اگر تعطیلات فروردین نبود شاید به راحتی امکان پذیر نبود که شهر را به طور کامل تعطیل کنیم.  

حناچی با بیان اینکه وجوه مثبتی چون تولید ماسک مواد ضدعفونی کننده و شوینده در داخل وجود داشت، گفت: حتی بسیاری از این اقلام به شکل مردمی در حال تولید است و شرایط ویژه ای را برای توسعه استارتاپ‌ها و ارایه خدمات هوشمند ایجاد کرده است.  

شهردار تهران افزود: مطمئنا در این شرایط مشکلاتمان را حل می کنیم، اما نکته ای که وجود دارد این است که، رفتار متفاوت جهانی است، حتی بعد از زلزله بم در سال ۲۰۰۸ برخلاف اینکه آن زمان رابطه خوبی بین دولت ایران و ایالات متحده برقرار نبود اما برای چند ماه به دلیل مساله زلزله و حوادث پیش بینی نشده تحریم‌ها متوقف شد.

دولت مخالف تعطیلی استانبول است

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول نیز  با بیان اینکه ویروس کرونا به همه انسان‌ها نشان داد که همه باید با مشکلاتی مانند کرونا در کل جهان مقابله کنیم، گفت: مردم ایران و ترکیه در همه دوران ها بسیار به هم نزدیک بودند و بسیاری از مردم ایران در استانبول زندگی می کنند و برخی مردم استانبول نیز در تهران زندگی می کنند.

امام اوغلو با بیان اینکه استانبول هنوز به اوج بحران نرسیده و متاسفانه در ابتدای آن است، از دو هزار مرگ و میر در استانبول بر اثر ویروس کرونا خبر داد و اظهار داشت: روزهای اوج ممکن است در ابتدای  ماه «می» باشد، اما از اول ماه فوریه شهرداری استانبول اطلاع رسانی را درباره حفاظت شخصی و فاصله گذاری اجتماعی آغاز کرده است.  

وی با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات میان تهران و استانبول، توضیح داد: متاسفانه مشکلی که در استانبول وجود دارد این است که شهرداری خواستار تعطیلی شهر است، اما دولت این را نمی پذیرد و این یک مشکل بزرگ است. پس باید تجریبات خود را به اشتراک بگذاریم چرا که بسیار از آن نفع می بریم.  

به گفته شهردار استانبول؛ متوجه هستم که مشکل تحریم و سایر مشکلات در ایران وجود دارد که مردم و شهرهای ایران با آن دست و پنجه نرم می کند، اما توصیه من این است که شما هم تجربیات خود را برای ما ارسال کنید همانطور که ما این کار را می کنیم. استانبول کاملا آماده همکاری مختلف در همه زمینه‌ها برای مقابله با این پاندمی است.

اقدامات خوب عمان همیشه برای ایران خیر بوده است

همچنین پیروز حناچی در دیدار مجازی با «محسن بن محمد بن علی الشیخ»، شهردار مسقط نیز گفت: ویروس کرونا نشان داد که مرزهای جغرافیایی برای ابتلائات جهانی کارساز نیستند و همه ما مسافران یک کشتی هستیم.  

وی با بیان این که ما در ایران با دو ویروس کرونا و تحریم مقابله می کنیم گفت: دیروز روز سعدی شاعر بزرگ ایران بود سعدی شعری دارد که می گوید "بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار / تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی.  

حناچی به بخشی از سخنان شهردار مسقط درباره توانایی بالای ایرانیان در مقابله با تحریم ها اشاره کرد و گفت: مردم ایران، در سال های جنگ و بعد از جنگ تجربیات زیادی را در مقابله با تحریم قدرتهای بزرگ پشت سر گذاشته است اما معمولا کشورها در بحران های طبیعی مثل زلزله و سیل بدون چشمداشت به همدیگر کمک می کنند.

شهردار تهران ادامه داد: در زلزله بم، حتی دولت آمریکا که سالهاست با ایران دشمنی دارد، کمکهای انسان دوستانه به ایران ارسال کرد و تحریم ها برای چند ماه برداشت اما در تحریم های اخیر این اتفاق نیفتاده است. کشور عمان که همیشه در منطقه برای امر خیر پا پیش گذاشته می تواند در این باره موثر واقع بشود بویژه در شرایط بروز پاندمی که بالاخره تلخی آن را کشورهای جهان کم و بیش حس می کنند.  

ایرانیان توانایی بالای خود را در مقابله با تحریم ها نشان داده اند

«محسن بن محمد بن علی الشیخ»، شهردار مسقط نیز گفت: مسقط اخبار کرونا و بویژه تهران را دنبال می کند و توانایی های بسیار بالای ایران را مشاهده کرده است؛ در بحران کرونا، قطعا عمان با مشکلی مواجه است، ویروسی که مرز نمی شناسد و ارگانیسم توازن جهان را به هم زده است.  

وی به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم ها هم به مردم و جمهوری اسلامی ایران ضربه زده است در عین حال ایرانیان توانایی بالای خود را در مقابله با تحریم ها نشان داده اند.

شهردار مسقط تاکید کرد: موضع عمان در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران روشن است و همواره تلاش کرده است نقش کمک کننده به ایران را بویژه در شرایط فعلی که بحران کرونا همه را درگیر کرده است داشته باشد.

به گفته وی؛ چون همه انسان و مخلوق خدا هستیم و باید به هم کمک کنیم؛  رابطه عمان با جمهوری اسلامی ایران یک رابطه تاریخی است و در شرایط مختلف همواره این رابطه مستحکم بوده است.

محسن بن محمد بن علی الشیخ درباره کرونا در مسقط توضیح داد: در ابتدای بروز بحران کمیته عالی نظارت توسط پادشاه شکل گرفت و شهرداری هم در این جلسات شرکت می کرد تاکنون در عمان حدود ۱۵۰۳ نفر مبتلا شناسایی شده اند و هشت نفر هم که بیشترشان کارگران خارجی ساکن در عمان بودند جان خود را از دست دادند. مسقط دو هفته است که کاملا تعطیل و مرزهای عمان هم بسته شده است و هیچ ورود و خروجی به عمان و بویژه به شهر مسقط انجام نمی شود.

به گفته وی؛ بیشتر مرگ و میرها متاسفانه از مسقط بوده که کارگران زیادی آنجا فعال هستند و بیشتر آمار مرگ و میرها هم مربوط به آنهاست. در حال حاضر این تعداد در حال افزایش است.

به گفته شهردار مسقط تست هایی روی افراد انجام داده شده اما این تعداد افزایش یافته است و طی چند هفته آینده به اوج خود خواهد رسید؛  در مسقط فقط رستوران ها به صورت  بیرون بر غذا به فروش می رسانند  و تنها صنف دیگر فعال جایگاه های سوخت هم باز هستند و بقیه شهر در تعطیلی کامل است.  

او ادامه داد: عمان هم تمام اماکن مذهبی را تعطیل کرده است و مساجد تعطیل هستند و به احتمال زیاد تا انتهای ماه رمضان این شرایط تعطیلی را ادامه خواهد داد قرنطینه اختیاری هم هست و درخواست کرده ایم که ملاقات های مردم باهم دیگر کم و در حد ضروری باشد و خوشحالیم که نشانه های کاهش بیماری در کشور ایران در حال بروز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.