به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم «صمد آقامحمدی» درباره رونمایی از دو سامانه جدید راداری «خلیج فارس» و «مراقب» افزود: این سامانه‌ها با بردهایی که دارند ویژگی متمایز و خاصی را برای دنیا و صنایع نظامی، ترسیم کردند.

وی ادامه داد: در رادار «خلیج فارس» در فاصله ۸۰۰ کیلومتر، هیچگونه هواپیمای رادارگریز و حتی موشک‌های بالستیک که از جو خارج و وارد می‌شوند نمی‌توانند از تور کشف این رادار فرار کند.

امیر سرتیپ آقا محمدی اضافه کرد: در حوزه رادار «مراقب» هم با توجه به اینکه این رادار، سامانه راداری کشف، شناسایی و رهگیر است با استفاده از فناوری‌های نوین و کشف سه بُعدی و قابلیت‌های ویژه این رادار در برد ۴۰۰ کیلومتر با دقت و سرعت می‌توانیم ۳۰۰ هدف را در آن واحد، با تجزیه و تحلیل کامل به شبکه پدافندی کشور ارائه دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: پس از رونمایی از این دو رادارا می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم که نیروی پدافند هوایی ارتش که قطب پژوهشی آن در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی است به عنوان سازمانی است که در لبه‌های دانش در حوزه مخابرات و رادار، در حرکت است.

وی افزود: با رونمایی از رادارهای «خلیج فارس» و «مراقب» می‌توانیم عنوان کنیم در حوزه نظامی هیچ گونه محدودیتی برای تولید هیچ گونه راداری نداریم.

امیر سرتیپ آقا محمدی اضافه کرد: رادار «خلیج فارس» مشابه خارجی ندارد، زیرا کشورهایی که در حوزه فرکانس پایین ورود کرده اند موفق نبوده اند.

وی با بیان اینکه با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان نیروی پدافند هوایی ارتش آن‌ها را تولید کردیم، افزود: سازمان جهاد خودکفایی ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های تراز اول کشور و استادان خبره دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.