عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ هزار تومان است.

وی افزود: تصمیمات اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر اصلاح وزن خرید تضمینی مرغ منجر به افزایش قیمت و کاهش زیان مرغداران در بازار شده است.

حجت ادامه داد: پشتیبانی امور دام از تاریخ ۱۹ فروردین اقدام به خرید مرغ با وزن بالای یک کیلو و ۸۰۰ تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم کرده است که جذب بخشی از مرغ‌های با وزن بالا، عکس العمل خود را در بازار نشان داده است، در حالیکه اگر پشتیبانی امور دام از ابتدا به دنبال خرید مرغ سایز نبودند، زیان مرغداران کمتر از این میزان بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار پایین‌تر است، بیان کرد: در حال حاضر نرخ هر کیلو مرغ در بازار یک هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار تومان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار مربوط به سال گذشته فاصله دارد، این در حالی است که هزینه‌های تولید نسبت به سال قبل حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشته است.

وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طبق سنوات گذشته نرخ حقوق و دستمزد، بیمه و سایر هزینه‌ها در ابتدای سال افزایش می‌یابد که این امر بر نرخ تمام شده تولید دامن می‌زند که در پایان ماه می‌توان نرخ تمام شده تولید را اعلام کرد.

اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت جوجه با نرخ مصوب

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه یکروزه گفت: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه بسته به نژاد ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان است که با نرخ تمام شده تولید ۲ هزار تومان فاصله دارد.

وی ادامه داد: بنده معتقدم با افزایش قیمت مرغ و تمایل مرغداران به جوجه ریزی، نرخ جوجه یکروزه افزایش یابد که این امر تا حدی از زیان واحد‌های مرغ مادر می‌کاهد.

حجت با تاکید بر آزادسازی ارسال نهاده از بنادر گفت: با آزادسازی نهاده دامی و ارسال از بنادر کمبودی در تامین نیاز ماه رمضان نداریم.

وی ادامه داد: اگر پشتیبانی امور دام حواله ارسال بار از بنادر را آزاد کند، این موضوع تلنگری است تا با افزایش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، اطمینان خاطر مصرف کنندگان نسبت به کمبود مرغ در ماه رمضان مرتفع شود.

این مقام‌مسئول در پایان درباره آینده بازار مرغ در ماه رمضان گفت: با آزادسازی ارسال بار از بنادر و تمایل مرغداران به جوجه ریزی در واحد‌ها کمبودی در عرضه مرغ نخواهیم داشت که بتواند بر بازار مرغ اثر گذار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.