غلامحسین اسماعیلی در ادامه نخستین نشست خبری خود در سال ۹۹ که به صورت پخش زنده از شبکه سیمای عدالت برگزار شد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر پس از اعطای مرخصی های ویژه کدام دسته از زندانیان در زندان هستند اظهار کرد: قوه قضائیه تمایل دارد که همه زندانیان در چارچوب و ضوابط قانونی از تسهیلات و امتیازات مناسب برخودار شوند.

وی گفت: سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و عفو در زندان باقی ماندند. یک گروه زندانیان مرتکب جرایم خشن بودند و در این برهه از زمان تشخیص مسئولان قضایی این بود که به جهت حفظ امنیت جامعه و شهروندان، این گروه فعلا نباید به مرخصی بروند. گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و مقررات دستورالعمل شامل حالشان بود اما استفاده از آن نیازمند اقداماتی از ناحیه خود زندانی مانند سپردن تامین مناسب بود. البته از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده یک کمیته ای  در استان ها تشکیل و نسبت به این گروه دوم از تامین های سبک تر استفاده شود. گروه سوم زندانیان تحت قرار هستند و هنوز حکم نکرفتند و به طور طبیعی شامل مرخصی نمی شوند زیرا مرخصی برای محکومان هستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: درباره این دسته از افراد نیز تاکید شد که کمیته مربوطه بررسی کنند تا در صورت داشتن شرایط لازم بتوانند با تبدیل قرار بازداشت آزاد شوند.

وی درباره پرونده های شهرداران در سیل سال گذشته گفت: سال گذشته در همین ایام وقوع سیل در استان های مختلف را داشتیم. ترک فعل برخی مقامات و مسئولان در شهرداری ها در سیل های سال گذشته مورد بررسی قرار گفت. از جمله در استان فارس رأیی صادر و هم شخصیت حقوقی شهرداری و هم شهرداران وقت به محکومیت کیفری و پرداخت دیه و جبران خسارت محکوم شدند. چون این رای قطعی نشده از بیان جزییات معذور هستم اما قوه قضائیه به این موضوعات در عمل رسیدگی کرد و فقط شعار نداد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با آزادی حدود ۱۰ هزار نفر و مرخصی ۱۰۰ هزار نفر، رئیس پلیس تهران گفته که سرقت‌ها با این آزادی‌ها و مرخصی‌ها بیشتر شده است گفت: من از زحمات عزیزان‌مان در نیروی انتظامی در بخش‌های مختلف تشکر می‌کنم اما فرمایش این عزیزمان فرمایش صحیح و متین و منطبق بر واقعیات نبود و بیشتر یک تحلیل و برداشت بود نه یک بررسی دقیق.

وی گفت: مطابق این اظهارنظر طبق بررسی‌های ما در ایام ۴۵ روزه اخیر آمار سرقت‌ها سرجمع کاهش داشته اما افزایش نداشته است. اینکه گفته شده تعداد زیادی از این سرقت ها توسط زندانیان به مرخصی رفته باشد را هم بررسی کردیم اما چنین چیزی هم نبود. در تمام افرادی که بررسی کردیم، عملاً در استان تهران از زندانیانی که در حال مرخصی بودند فقط یک نفر تا امروز بازداشت مجدد داشتیم. البته ما نمی خواهیم بگوییم این زندانیان مرتکب جرم نمی شوند اما بیشتر آنها ضوابط  و مقررات را رعایت کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه گفته شد تعداد زیادی از زندانیان در حال مرخصی مرتکب سرقت و مجدد بازداشت شدند، با بررسی های ما به هیچ عنوان انطباق ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.