غلامحسین اسماعیلی در ادامه نخستین نشست خبری خود در سال ۹۹ که به صورت پخش زنده از شبکه سیمای عدالت برگزار شد درباره تدابیر قوه‌قضائیه برای ادامه دادرسی ها در شرایط کرونایی اظهار کرد: روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه کلیات دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های قضائی تا پایان شرایط کرونایی را تصویب کردیم و جزئیات این دستورالعمل امروز در نشست معاون اول قوه قضائیه با تعدادی از معاونان دستگاه قضا نهایی می‌شود و فردا جلسه مشترک با روسای کل و دادستان‌های سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و نهایتاً این دستورالعمل با تأیید رئیس قوه قضائیه به همه مراجع قضایی ابلاغ می شود.

وی گفت: در این دستورالعمل تلاش شده سلامت همکاران و مردم با استفاده از فناوری اطلاعات و سامانه مربوطه و فاصله گذاری فیزیکی تامین شود و به خطر نیفتد و ضمن اینکه به هیچ عنوان دادرسی تعطیلی بردار نیست.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این دستورالعمل دقیقا با سیاست‌ ها و برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا منطبق است. قوه قضائیه عضو ستاد است و از مصوبات ستاد حمایت کرده و در سایر بخش ها نیز به اجرای آن کمک می کند. باید چرخه اقتصاد و معیشت مردم بچرخد به گونه‌ای که سلامت شهروندان به خطر نیفتد و این ها قابل جمع است. اعلام می‌کنم که بین دیدگاه‌های سران قوا و قوه‌قضائیه در این مسئله، مغایرتی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قوه قضائیه در ارتباط با شعار امسال چه اقداماتی در دستور کار دارد و پرونده های مربوط به احتکار اقلام دارویی گفت: ما وظیفه خود می دانیم راهبردهای کلان نظام را عملیاتی کنیم و در سال ۹۹ نیز ایفای وظیفه می کنیم و خوشبختانه در اولین جلسه شورای عالی قضائی، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و نقش قوه قضائیه در جهش تولید مشخص شد و ستاد اقتصادی مقاومتی قوه قضائیه با همکان ترکیب ماموریت یافت در جهت تحقق  شعار امسال و مقابله با قاچاق و اصلاح ساختارها و سایر ماموریت ها اقدام کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اغلب پرونده ها در دادسراها رسیدگی و در برخی استان ها در دادگاه نیز رای صادر شده اما در تهران هنوز در دادگاه رای صادر نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئولیت نهادهای بین المللی حقوق بشری در مقابل رفتارهای آمریکا که سلامت مردم را به خطر انداخته است گفت: اقدامات آمریکا با هیچ یک از موازین حقوقی و بین المللی سازگاری ندارد. امروز همه قبول دارند که حق حیات در زمره حقوق اولیه جامعه بشری و حق سلامت در زمره حقوق عامه است و این حقوق تبعیض بردار نیست و ملیت و نژاد و قومیت نمی شناسد. اقدامات اخیر آمریکا در حوزه های مختلف از جمله تحریم دارو و اقلام پزشکی به ویژه در روزهای اخیر و سرقت‌های دریایی و هوایی جنایت علیه بشریت و مصداق بارز تبعیض در بین آحاد جامعه بشری است. گرچه با همه این جنایات، آمریکا نتوانسته این بیماری را در کشور خود نیز مهار کند و حافظه تاریخ این جنایت را فراموش نمی کند و نهادهای بین المللی باید استقلال خود را اثبات کنند و از زیر فشار دولت های زورگو و قلدماب خارج شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.