در اولین جلسه علنی خانه ملت در سال ۹۹، روسای کمیسیون‌های تخصصی گزارش‌هایی را قرائت کردند؛ البته صحن آنقدر شلوغ بود که بارها و بارها هیات رئیسه را مجبور کرد در این رابطه تذکر دهد. وقتی هم که وزیر بهداشت و وزیر کشور و معاون روحانی به صحن مجلس آمدند  وضعیت بدتر شد به طوری که پزشکیان ضمن تذکر برای فاصله گرفتن نمایندگان از وزرا  گفت ما باید از جلسات بعدی تدابیری را برای این موضوع در نظر بگیریم تا نمایندگان مجبور شوند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

بعد از آنکه عبدالرضا عزیزی و الیاس حضرتی روسای کمیسیون های اجتماعی و اقتصادی، پشت تریبون رفتند و گزارش خود را ارائه دادند نوبت به دیگر روسای کمیسیون ها رسید.

درخواست برای پایان سال تحصیلی

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از جمله افرادی بود که در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس گزارشی ارائه کرد او  گفت : ۸۰ درصد سرفصل های درسی آموزش و پرورش تدریس شده و در مورد کلاس‌های آخر دبیرستان گاهی صد در صد سرفصل‌ها گفته شده است. ما همچنین پیشنهاد دادیم که آزمونها بر اساس ۸۰ درصد تدریس شده گرفته شود. در واقع مسائل آموزشی آموزش و پرورش تمام است و باید این را اعلام کنم تا خیال همه راحت شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به ارائه پیشنهادی برای برگزاری آزمونهای آنلاین  برای کنکور یادآور شد: موسسات غیر انتفاعی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد دچار خسارت سنگین اقتصادی شده‌اند و باید به آنها تسهیلاتی داده شود. مثلا دانشجو می خواهد ترمش را حذف کند ولی دانشگاه نمی تواند پولش را پس بدهد لذا باید یارانه خاص به آنها تعلق بگیرد.

زاهدی با اشاره به جلسات خود با مسئولان وزارت علوم و آموزش و پرورش گفت: اصل مطلب حفظ سلامتی دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان، اساتید و پرسنل است و سلامتی بالاتر از این است که کلاس تشکیل بدهیم  و بچه‌ها مبتلا یا ناقل بیماری شوند. مهم این است که پروتکل های وزارت بهداشت ملاک عمل قرار گیرد.

وی همچنین پسا کرونا را یک تهدید اجتماعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه پسا کرونا نادیده گرفته شده است؛ الان همه توجهات به کرونا است و غفلت از پسا کرونا برای کشور تبعات سنگینی دارد. مجلس باید برای این موضوع وقت بگذارد؛ چرا که درغیر این صورت آیندگان ما را نمی بخشند.

وی با بیان این که وزارتخانه‌های بهداشت، علوم  و معاونت علم و فناوری اقدامات بزرگی در این مدت انجام دادند گفت: شرکت های دانش بنیان، پژوهشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری پای کار آمدند و کارهای بزرگی مثل ساخت کیت‌های تشخیص کرونا، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، استریل و ضد عفونی انجام دادند که جای قدردانی وجود دارد.

وام یک میلیونی به بچه‌شان بدهند قهر می‌کنند

وقتی عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع پشت تریبون قرار گرفت تا گزارش و پیشنهادات این کمیسیون را ارائه کند وزیر بهداشت هم تازه وارد مجلس شده بود و صحن بسیار شلوغ بود همین موضوع انتقاد عزیز اکبریان را به دنبال داشت و او خطاب به نمایندگان گفت: بگذارید گوش کند شما چرا کاغذتان را آوردید.

او بعد از آرام شدن صحن گفت: حدود ۴۰ روز است که صنعت نیمه‌جان کشور تعطیل شده، صنعت ما پویا و قدرتمند نبود که بگوییم با همه ظرفیت کار می‌کرد و امروز با تعطیلی مشکلی ندارد. ادامه تعطیلی صنایع یک سم بزرگ است. باید یکسری پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و صاحبان مشاغل و صنایع را وادار به رعایت آن کرد تا کشور از این حالت بیرون آید.

بنا به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اگر قرار به قرنطینه بود باید دوماه پیش انجام می‌شد نه این‌که تازه امروز صحبت از قرنطینه یک ماهه کنیم این کار در آینده و در پسا کرونا مشکلات غیرقابل جبرانی را برای کشور ایجاد می‌کند. مهم آن است که مسائل بهداشتی رعایت شود. کما این‌که اکنون هم به کوری چشم دشمن ما با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم در مقایسه با کشورهای سایر دنیا وضعیت را کنترل کنیم.

اکبریان با بیان این‌که بسیاری از صاحبان صنایع و کسبه چک‌هایشان برگشت خورده است، ادامه داد: همه بسیاری از کسبه و صاحبان صنایع را دیده‌ایم که از ۱۰ و ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون در طی دو ماه گذشته چک برگشتی داشتند چه‌طور می‌خواهید این وضعیت را جبران کنید؟ باید دولت و مجلس شورای اسلامی فکری برای پساکرونا کنند. این‌که گفته شده وام یک میلیون تومانی می‌دهند چه فایده‌ای دارد که دو روز است که تلویزیون هم مدام درباره‌ی آن حرف می‌زند؟ اگر همین یک میلیون تومان را به بچه رییس بانک مرکزی بدهند قهر می‌کند این مقدار پول تنها می‌تواند صرف خرید مایحتاج چند روز خانواده شود. باید چرخه تولید، اقتصاد و صنعت کشور را به حرکت درآورد.

وی تاکید کرد: اگر چرخه تولید، اقتصاد و صنعت کشور به مرور فعال نشود در آینده به نابودی کشیده می‌شود اکنون بسیاری از کارخانجات و کسبه با کارگران متعدد هستند که حداکثر می‌توانند سه ماه با این وضعیت حقوق دهند. آنهایی که مغازه‌های استیجاری داشتند دچار مشکل شده‌اند، صاحبان املاک حداکثر دوماه اجاره نگیرند ولی آنها هم زندگی دارند باید دولت یکسری پروتکل‌هایی را ارائه دهد و تصمیم‌گیری کند تا کشور به زودی از این وضعیت عبور نماید. باید به سمت فعال شدن رویم. ما در سال جهش تولید هستیم نباید از همان ابتدای سال همش بگوییم همه چیز تعطیل شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت خودروسازان اظهار کرد: قطعه‌سازان خودرو در ماه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد حقوق می‌دهند خودروسازان هم در ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد پرداخت می‌کنند، آنها می‌خواهند از کجا پول بیاورند؟ تعطیل کردن به تولید ضربه می‌زند پیشنهاد آن است که وام‌های کم‌بهره با تسهیلات مناسب به کسبه و تولید کنندگان داده شود.

وی در پایان گفت: کارکنان دولت بیشترین نیرو با کمترین بهره‌دهی را دارند تا پایان رمضان با یک دوم ظرفیت و به صورت یک روز در میان کار کنند و به جای آن کارگران کارخانجات با ظرفیت کامل به کار خود ادامه دهند.

فولادگر: راهکار برون رفت از رکود تورمی کرونا، جهش تولید است

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز که پشت تریبون رفته بود راهکار برون رفت از آثار سوء اقتصادی کرونا را جهش تولید عنوان کرد و گفت: مهمترین اثر اقتصادی کرونا بیکاری است و به دنبال آن رکود تورمی می‌آید.

بنا به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در بررسی «آثار اقتصادی کرونا نظر بخش خصوصی، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی را گرفته‌ایم» ما آثار اقتصادی کرونا را در سه حالت خوش بینانه، بدبینانه و واقع بینانه بررسی کردیم. ما کارهایی را که کشورهای دیگر کرده‌اند رصد کردیم و نقدهایی به عملکرد و تصمیمات دولت گرفتیم. در بحث جهش تولید باید به تعریف واحدی می‌رسیدیم که شتابان کردن رشد اقتصادی، رسیدن به رشد پایدار و استفاده از ظرفیت‌ها از الزامات جهش تولید است.

فولادگر گفت: ما ظرفیت جهش تولید را در ۱۰ بخش صنعت، معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، مسکن و ساختمان، انرژی، کشاورزی و صنایع غذایی، توسعه روستایی، گردشگری و حمل و نقل و فناوری اطلاعات را بررسی کردیم و آسیب شناسی کردیم که چرا از ظرفیت‌های این بخش‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.

قربانی: دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند

محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در ادامه جلسه علنی مجلس با تاکید بر لزوم ادامه پیدا کردن موضوع فاصله ‌گذاری اجتماعی پیشنهاد داد که دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند.

​بنا به گزارش ایسنا نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهداشت و درمان در شرایط عادی می‌تواند درآمدزا هم باشد و درصدی از بودجه عمومی سالانه را تامین کند. این بحران نشان داد که باید به صورت ویژه به زیرساخت‌ها، بخش تعلیم و تربیت نیروی متخصص در حوزه بهداشت و درمان توجه شود.

قربانی اظهار کرد: در جلسه پنجم اسفندماه کمیسیون بهداشت و درمان خواستار تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد. در کمیسیون بهداشت عزیزانی مامور شدند که در حوزه‌های تخصصی کنار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تلاش لازم را داشته باشند. چهار نفر از اعضاء نیز در کمیته مرکزی ستاد مبارزه با کرونا حضور دارند. اکنون که با اذن رهبری یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت می‌شود پیشنهاد دارم ۶۰ درصد از این منابع را به زیرساخت حوزه بهداشت و درمان اختصاص دهیم.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حاکمیت وظیفه دارد در مقابل سلامت جامعه حساس باشد. درخواست می‌شود تا زمانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی پروتکلی برای کنترل این ویروس داده نشد الزاما قرنطینه در دستور کار باشد به خصوص تصمیم‌گیران در مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه موضوع قرنطینه را تا زمانی که واکسن مورد قبول به دست نیامده در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز قابل توجه است بحث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. دانشگاه و مدارس نیز همچنان باید تعطیل باشند. پیشنهاد دارم با توجه به این‌که بعد از انقلاب سابقه دو بار تعطیلی دانشگاه‌ها را داریم این‌بار نیز دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل شوند. همچنین از مردم درخواست داریم که رعایت اصول بهداشتی و به رعایت قرنطینه توجه لازم را داشته باشند.

هشدار درباره وضعیت کشاورزان

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی هم در ادامه جلسه امروز مجلس پشت تریبون رفت و تاکید کرد:از سال گذشته با وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز ثابت شد که پایدارترین بخش در کشور حوزه کشاورزی است که می‌تواند محور استقلال کشور باشد. یکی از تبعات محرز این بیماری کاهش صادرات محصولات کشاورزی بوده که به شدت بر روی فعالیت کارخانجات، صنایع غذایی و تولید کنندگان اثر گذاشته و قطعا در چند ماه آینده با چالش روبرو خواهند بود.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: در این ایام قیمت جوجه یک روزه به شدت کاهش یافته و به دلیل کاهش تقاضا برای گوشت مرغ قیمت آن به ۵ تا ۶ هزار تومان رسیده است و بسیاری از مرغداران جوجه کشی انجام نمی‌دهند. اگر دولت توجه نکند در ماه‌های آینده تقاضا در این حوزه افزایش می‌یابد و نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

بنا به گزارش ایسنا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون فصل کوچ عشایر است و اگر این جابجایی‌ها بر اساس قاعده و برنامه ریزی انجام نشود به گسترش بیماری کمک کرده و به تولید کشور آسیب می‌رساند. بسیاری از کشورها صادرات برنج را ممنوع اعلام کردند. اگر کشور برنامه درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشد ممکن است در ماه‌های پیش رو دچار مشکل شود. از سوی دیگر اگر مصرف بالای آب مدیریت نشود در فصل تابستان با مشکل روبرو می‌شویم.

کیخا در پایان افزود: فاضلاب‌ها و پسماندهای آلوده اگر به شکل صحیحی مدیریت نشود می‌تواند مشکل زا شود. هر چند کرونا تبعات زیادی را در حوزه اقتصادی به همراه دارد اما درس‌های زیادی در حوزه محیط زیست به بشر داد. اگر بشر خود را مدیریت کند می‌تواند زندگی سالم در محیطی سالم داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.