کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارت اقتصاد، کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) به ایران برای خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا از سوی این صندوق تصویب شد و صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) این کمک ۵۰۰ هزار دلاری را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده تا خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا در ایران عملیاتی شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به گستردگی و شدت شیوع کرونا در سطح جهان وزارت اقتصاد برای دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی از بانک‌های توسعه‌ای تلاش نموده و این کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) در پی اعلام آمادگی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای دریافت کمک‌های بانک‌های توسعه‌ای انجام شد.

شایان ذکر است موضوع دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی از صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID)، بانک جهانی (WB)، بانک توسعه اسلامی(IDB) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا(AIIB) از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از چهارده اسفند ماه ۱۳۹۸ در دست پیگیری است.

این گزارش می‌افزاید: این کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) در راستای حمایت از تلاش‌های ملی برای مقابله با ویروس کرونا انجام گرفته و صندوق مذکور در مواجهه با سیل سال ۱۳۹۸ نیز کمک فوری مشابهی به کشورمان اعطا نمود.

به گزارش خبرنگار مهر، برای اولین بار در اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در سال ۱۹۷۵ میلادی در کشور الجزایر برگزار گردید پیشنهاد تأسیس صندوقی به عنوان مجرایی برای اهدای کمک‌های توسعه‌ای سازمان اوپک به کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده، توسط وزرای اقتصاد کشورهای عضو مطرح گردید. در همین راستا، صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) رسماً فعالیت خود را در سال ۱۹۷۶ میلادی با مشارکت ۱۳ کشور عضو و با سرمایه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار به صورت وقف آغاز نمود. هدف از تأسیس صندوق فوق کمک به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض و وام‌های ترجیحی می‌باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.