نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، در مقابل اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان، اقدامات قابل توجهی در قالب تصویب فوری لوایح دولت، تدوین طرح‌های ضد آمریکایی، تهیه بیانیه و محکومیت اقدامات آمریکایی‌ها در نطق میان دستور و تذکرات شفاهی انجام دادند. در این گزارش به برخی از اقدامات وکلای ملت علیه آمریکا در سال گذشته پرداخته‌ایم:

۱- در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در ۱۸ فرودین ماه سال ۹۸، طرح تنبیه و مجازات کشورهای همکار آمریکا در انعقاد تحریم علیه ایران از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. مطابق با این طرح، کلیه کشورهایی که به تبعیت از ایالات متحده آمریکا از خرید و فروش نفت یا هر کالای دیگر از ایران خودداری کنند، کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران محسوب و مشمول تنبیهات مقرر شده در این قانون می‌شوند.

۲- دو روز بعد، همه نمایندگان مجلس در واکنش به اقدام دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، لباس فرم سپاه پاسداران را به تن کردند و یک صدا سرود جمهوری اسلامی ایران را خواندند و پس از آن فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

۳- جمعی از نمایندگان مجلس «فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل در رفتارهای خصمانه آمریکا» را تشکیل دادند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان رئیس، محمدجواد ابطحی و اکبر رنجبرزاده به عنوان نایب رئیس اول و دوم و سیدحسین نقوی‌حسینی به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شدند.

۴- وکلای ملت، با پیشنهاد طرحی دو فوریتی خواستار تحریم شرکت آمریکایی اپل شدند. در متن کامل طرح آمده است که توقف رجیستری گوشی‌های آیفون در ایران می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد کند. بر اساس این طرح، ورود و آزادسازی محصولات این شرکت به داخل کشور ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی مسئول نظارت بر اجرای این موضوع است. همچنین طبق این طرح تبلیغ محصولات اپل در داخل کشور ممنوع بوده و وزارت ارتباطات موظف است از رجیستری محصولات این شرکت خودداری کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از ثبت سفارش محصولات اپل خودداری کرده و بانک مرکزی نیز باید از تخصیص هر گونه ارز با هر قیمتی، برای واردات محصولات این شرکت خودداری کند.

۵- دوم تیر ماه نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای با تقدیر از سپاه در سقوط پهپاد آمریکایی تاکید کردند: سرنگونی پهپاد آمریکایی که پیشرفته‌ترین جنگ‌افزار آن قدرت به شمار می‌رفت، معادلات جنگ روانی را بر هم ریخت. دیگر هیچ پرنده متجاوزی، توان ورود به آسمان ایران را ندارد و حتی تحلیلگران ارشد نظامی ایران نیز در برابر این عزم بزرگ، سر فرود آوردند.

۶- در اولین جلسه علنی مجلس پس از شهادت سردار سلیمانی، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور اقدام جنایت‌آمیز آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی را محکوم کرد و سپس نمایندگان به سمت جایگاه هیئت رئیسه حرکت کردند و یک صدا در صحن مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. همچنین وکلای ملت در ادامه، سینه‌زنان شعار دادند: «حسین‌حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست».

همچنین وکلای ملت در آن جلسه، طرح «الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها» را به تصویب رساندند. مطابق با این طرح وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با بهره‌گیری از تمام اسناد تاریخی به ویژه اسناد به جا مانده از لانه جاسوسی در تهران سرفصل جنایات، توطئه‌ها، خیانت‌ها و مداخلات نظام استکباری به ویژه دولت آمریکا در دنیا (با اولویت کشور ایران) را در برنامه‌ها و کتب درسی مدارس، مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور اعم از وابسته به این وزارتخانه‌ها یا تحت نظارت آنها بگنجانند.

علاوه بر این نمایندگان بیانیه‌ای در محکومیت اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی تهیه و بر ضرورت انتقام سخت از عاملان شهادت ایشان تأکید کرده و گفتند: ضروری است اقدام متقابل و قاطع و در کمال قدرت و اقتدار و با هوشیاری مدبرانه از آمریکای جنایتکار صورت گیرد و امنیت جمهوری اسلامی ایران و همه آحاد مردم تأمین شود و لذا از همه قوا و نهادهای مرتبط می‌خواهیم با دقت و قدرت این خواسته ملی را به شکلی بازدارنده و قاطع محقق کنند. دولت جنایتکار آمریکا، ماجراجویی خطرناکی را شروع کرده که هر گونه نرمش در مقابل این دولت تروریستی، زمینه را برای ماجراجویی‌های بعدی آمریکا فراهم می‌کند و لذا ضروری است که در حوزه دیپلماسی نیز اقدامات مجدانه با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از طریق مجامع بین‌المللی انجام شود.

۷- نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را در راستای زمینه‌سازی برای «انتقام سخت» تصویب کردند. بر اساس این مصوبه ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص یافت و «سنتکام» و «فرماندهی مرکزی آمریکا» به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شدند.

* دیگر طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه آمریکا در سال ۹۸ به شرح زیر است:

۱- طرح الزام دولت به اقدام مقتضی علیه کشورهای همسایه میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا

۲- طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضدایرانی ایالات متحده آمریکا پیوسته‌اند

۳- طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا علیه اتباع ایرانی

۴- طرح الزام دولت در پیگیری حقوقی اقدام جنایتکارانه آمریکا در اسقاط هواپیمای مسافربری ایران

۵- طرح الزام دولت در تأسیس موزه جنایات آمریکا

۶- طرح الزام دولت به حمایت همه جانبه از افراد و مؤسسات ایرانی که از خدمات آمریکا متضرر شده‌اند

۷- طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده توسط ایالات متحده آمریکا

۸- طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات

۹- طرح الزام دولت به پیگیری حقوق قربانیان و خسارت‌دیدگان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

۱۰- طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۱- طرح الزام دولت به شکایت از هالیوود صنعت سینما و تلویزیون آمریکا به دلیل توهین به ملت و تاریخ ایران

۱۲- طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم‌های ضد آمریکایی

۱۳- طرح تحریم برخی از مقامات آمریکایی

۱۴- طرح الزام نیروهای نظامی به افشای اطلاعات نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا در چارچوب منافع ملی

بر اساس مباحث مطروحه می‌توان گفت که بهارستان نشینان در سال گذشته دست کم، هفت اقدام مهم و عملی را در صحن علنی مجلس علیه آمریکا به منصه ظهور گذاشتند. همچنین وکلای ملت ۱۴ طرح مهم ضدآمریکایی دیگر را هم تدوین کرده اند که این طرح‌ها در دست بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است و پس از چکش کاری در آنجا به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود و بر این اساس می‌توان انتظار داشت که نمایندگان در سال ۹۹ هم چند طرح دیگر را علیه آمریکا تصویب و قانونی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.