محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مرکز کهریزک تقریبا از هفته چهارم اسفندماه موارد مشکوکی از ابتلا به کرونا ویروس دیده شد گفت: این موارد بلافاصله با هماهنگی با شبکه بهداشت منطقه به ستاد مقابله با کرونا کشور اطلاع رسانی و تیمی از این ستاد در مرکز مستقر شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام تست از این افراد بعد از چند روز آزمایش‌ها نشان داد که ابتلا آنها مثبت است، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ مددجو در مرکز کهریزک حضور دارند. این بیماری نیز متاسفانه بیشترین آسیب را به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای از جمله نارسایی‌های کلیه، دیابت و  ‌... وارد می‌کند و به همین دلیل نیز ابتلای این افراد دور از ذهن نبود.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی با بیان اینکه در مرکز کهریزک در هر شیفت کاری بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل تعویض می‌شوند، اظهار کرد: این پرسنل نیز گاهی با وزارت بهداشت مشترک هستند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیشترین احتمال برای ورود کرونا ویروس به این مرکز تعویض شیفت پرسنل و جابه جایی آنها بوده است.

نفریه در ادامه تصریح کرد: مراکز ما نیز مانند سایر نقاط کشور در این خصوص در معرض خطر بوده‌اند و به همین دلیل سازمان بهزیستی یک‌ ماه قبل از مشاهده اولین موارد ابتلا به کروناویروس اقدامات آموزشی و پیشگیرانه خود را آغاز کرده بود. دستورالعمل‌ها نیز به دنبال مشاهده موارد ابتلا در این آسایشگاه به دقت دنبال شدند و تیمی از شبکه بهداشت به این منطقه اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه در همکاری با ریاست این مرکز و «معاونت بهداشت» وزارت بهداشت و درمان اقداماتی در اولویت قرار گرفتند، توضیح داد: از جمله آنکه در اسفند ماه سرانه ۳۰ هزار تومانی برای مددحویان حاضر در مراکز در نظر گرفته شده بود اما بار دیگر نیز سرانه ۵۰۰ هزارتومانی برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده مددجویان آسایشگاه کهریزک تخصیص پیدا کرد که در مجموع این بودجه به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی ادامه داد: از آنجایی که برخی از پرسنل مرکز نیز به کرونا ویروس آلوده شده بودند، بخش‌های مختلف این مرکز قرنطینه شدند و همه مددجویان در سه دسته سفید (غیرمبتلا)، زرد( مشکوک به ابتلا) و قرمز (ابتلای قطعی) قرار گرفتند. اگرچه در مراحل ابتدایی پذیرش این افراد در بیمارستان‌ها با سختی‌هایی همراه بود اما با همکاری «معاونت بهداشت» و «معاونت درمان»، این مشکل نیز برطرف شد.

نفریه با بیان اینکه تعدادی از پرسنل نیز که به دلیل ابتلا از مجموعه جدا شده بودند، جایگزین شدند، گفت: همچنین کمکی نیز از صندوق جمعیت سازمان ملل در این خصوص دریافت شد که شامل بیش از ۳۵۰ میلیون تجهیزات از جمله ماسک و گان و وسایل ضدعفونی کننده بود.

وی با بیان اینکه این بیماری در مرکز کهریزک ابتدا سیر صعودی داشت، اما وضعیت حال حاضر این مرکز از شرایط ابتدایی فاصله گرفته و موارد معدودی از ابتلا گزارش می‌شود که بلافاصله قرنطینه می‌شوند، افزود: به همین دلیل می‌توان‌گفت که چرخه ابتلا در این آسایشگاه‌ کنترل شده و رو به افول است.

نفریه ادامه داد: مواردی از جمله اینکه ممنوعیت ملاقات با مددجویان این مرکز دیر اعلام شد و حضور داوطلبان از دیگر دلایلی بود که موجب شیوع بیماری در این مرکز شد، اما کار تیمی در آسایشگاه کهریزک شرایط آن را کنترل کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.