کاظم جلالی، در مصاحبه  با  مجله«حیات بین الملل»  ارگان رسمی وزارت امور خارجه روسیه  که ترجمه متن فارسی  آن  از سوی سفارت کشورمان در روسیه  منتشر شده است ، اظهار کرد  :  آرزوی من گسترش روابط و توسعه همکاریها بین دو کشور ایران و روسیه است .

جناب آقای سفیر به روسیه خوش آمدید. برای شما آرزوی موفقیت در فعالیت خود داریم. در همین راستا اولین سوال ما عبارت است از: شما تا چه حد کشور ما را خوب می شناسید؟ آیا پیشتر نیز به روسیه سفر کرده بودید؟

 بنده رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور بودم و سفرهایی نیز به کشور شما داشته ام. شناخت کلی از روسیه و روابط دو کشور داشتم که در مدت سه ماه که در اینجا مستقر هستم تلاش کرده ام اطلاعاتم را گسترش دهم.

نظر شما در خصوص سطح امروزی روابط ایران و روسیه با احتساب این امر که این روابط حدود ۲۵-۳۰ سال قبل خیلی هم دوستانه نبودند، چیست؟

مروز روابط ایران و روسیه در نتیجه اعتمادی که بین دو کشور ایحاد شده، به یک رابطه پایدار و مستحکم تبدیل شده است منافع مشترک و تهدیدات مشترک ما را به یکدیگر نزدیک کرده است. ما در سوریه شرکای استراتژیک هستیم و موضوعات زیادی از جمله مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، موضوع خزر، مقابله با یکجانبه گرایی، مقابله با مداخله آمریکا در منطقه، حفظ ثبات در آسیای مرکزی و قفقاز و صلح در افغانستان و موارد متعدد دیگر مستلزم همکاری و هماهنگی ایران و روسیه است.

 وظایف اصلی سیاست خارجی ایران در مرحله کنونی با احتساب چالشها و تهدید های معاصر، چیست؟

ایجاد ثبات در منطقه و مقابله با تهدید ناشی از حضور نیروهای نظامی غربی در کشورهای منطقه که مهمترین عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه هستند، اهمیت بالایی دارد. ما معتقدیم امنیت منطقه تنها در صورتی قابل دستیابی است که با حضور همه کشورهای منطقه بصورت بومی شکل بگیرد و برون سپاری امنیت یکی از مشکلات منطقه ماست.

سووال:  در حول خلیج فارس چهار مرکز قدرت تشکیل شده است. آنها هم تمدنی و هم ملی می باشند. آنها عبارتند از: ایران، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل. از دیدگاه شما ویژگی های تقابلات امروز آنها به چه شکل می باشند؟

خلیج فارس یکی از زیرمجموعه های امنیتی خاورمیانه می باشد و ایران و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیازمند یک چهارچوب فراگیر برای شکل دادن به دیالوگ امنیتی هستند. طرح ایران با نام هرمز و طرح روسیه با همین هدف ارائه شده است. متاسفاته تا زمانی که منطقه توسط غرب و برخی از کشورها در مسیر تبدیل شدن به انبار تسلیحات پیش برود و کشورهای منطقه در مسیر گفتگو قرار نگیرند، نمی توان امیدی به بهبود شرایط داشت. ایران همواره آمادگی خود جهت گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس را اعلام داشته و برقراری هژمونی را در این منطقه غیر ممکن و غیر معقول می داند و این چیزی است که هنوز برخی به آن باور پیدا نکرده اند.

 اپیدمی ویروس کرونا متاسفانه ایران را نیز درگیر نموده است. آیا اطلاعاتی در خصوص اینکه این ویروس از کجا وارد کشور شما شده، دارید و لطفا بفرمایید سرعت شیوع آن در حال حاضر در ایران به چه میزان می باشد؟

ویروس کرونا با چنان سرعتی مرزها را در نوردید که جهان را غافلگیر کرد. مهمتر از منشا کرونا که موضوعی قابل بررسی است، اکنون مهمترین مسئله، مهار آن است و اینکه همه جهان بصورت متحد برای مقابله با آن یکپارجه شوند زیرا کرونا بشریت را تهدید می کند و نه کشورها را. بر همین اساس نباید اجازه داد که خصومت های سیاسی مانع از تلاش کشورها جهت مقابله با کرونا شود. مایه تعجب است که ایران ستیزی در سیاست خارجی آمریکا بر کرونا ستیزی برتری دارد.

 موضاعاتی همچون یکجانبه گرایی ، اول امریکا ، ملی گرایی و اعمال تبعیض پاسخگوی زندگی جمعی مسالمت آمیز نیست و  باید  همکاری جهانی برای مقابله با مشکلاتی که بهداشت جامعه جهانی را هدف قرار داده  شکل بگیرد.

از آنجایی که کشور شما در حال حاضر درگیر با بیماری کرونا می باشد و از سوی دیگر شما با تحریم های یک جانبه آمریکا هم روبرو هستید چه اقداماتی را به نظر شما جامعه بین الملل می تواند در مقابله با این موضوع انجام دهد . به تعبیر ی ایران چه درخواستی از جامعه بین الملل و سایر کشورها و از جمله روسیه در این خصوص دارد؟

درخواست ما کاملا روشن است. تحریم های یکجانبه آمریکا مانع جدی در برابر ایران برای مقابله با کرونا ایجاد کرده است ، از یک طرف حتی دسترسی به اقلام دارویی و بهداشتی را با محدودیت بسیار مواجه ساخته و از طرف دیگر با تحریم نفتی، دسترسی به منابع مالی کشور جهت مهار این بیماری را بشدت محدود ساخته و امکان دسترسی به منابع مالی ما در سایر کشورها را نیز از بین برده است. ما از جامعه جهانی می خواهیم که صدای بلندی در رفع تحریم داشته و  این تحریم های ظالمانه را نادیده بگیرد. تبلیغات ضد ایرانی همزمان با بحران کرونا بحدی شدت یافته که می توان گفت ایران ستیزی برای آمریکایی ها مهمتر از کرونا ستیزی است.

جالب است بدانیم امروزه جامعه ایرانی با چه مشکلاتی روبرو می باشد؟ مردم با چه چیز شاد می شوند و در مقابل چه چیز مخالفت می کنند؟ پنهان نیست که در ایران در این اواخر تظاهرات اعتراضی صورت پذیرفته بود- علت آنها چه بوده است؟

 آمریکا برای دستیابی به اهداف و تامین منافع خود تحریم ها را وضع کرد و به فشار حداکثری خود بر علیه ایران ادامه می دهد. از جامعه بین المللی انتظار می رود با تحریم های یک جانبه که یک عمل غیر قانونی از نظر حقوق بین الملل و حقوق بشر می باشد، مقابله نماید. روسیه به عنوان یکی از اعضای کلیدی جامعه بین المللی می تواند نقش برجسته ای برای لغو تحریم ها ایفاء نماید.

تحریم ها شرایط افتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده و تجارت را کاهش داده و آن را با معضلات زیادی مواجه ساخته است. هر چند ما با الگوی اقتصاد مقاومتی با این فشارها مقابله کردیم ولی این فشارها تاثیراتی بر اقتصاد و تورم داشته که نتیجه آن فشار بر مردم است. در واقع هدف اصلی تحریم ها فشار بر مردم و فروپاشی اقتصاد کشور است. در عین حال آمریکایی ها از همه ابزارها برای سخت کردن شرایط کشور سوء استفاده می کنند که این وضعیت برای روسیه که تحت تحریم آمریکایی هستند و انواع فشارها و تشدید روس هراسی را لمس می کنند، نا آشنا نیست.

 

ترور  سردار سلیمانی بدون شک شرایط را در منطقه تغییر می دهد. شما این تغییرات را به چه شکل می توانید تبیین کنید؟

شهادت سردار سلیمانی و موج عظیم احساسات در ایران و سایر کشورهای مسلمان، در گام اول باعث نا امیدی آمریکا و هم پیمانانش شد زیرا آنها انتظار این چنین محبوبیت و ابراز احساساتی را نداشتند. حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد هم واکنشی بود که توازن را به نوعی تغییر داد و نشان داد که پایگاه های آمریکایی در منطقه و پیرامون  ایران مصون نیستند و در صورت ارتکاب اشتباه، هدف حمله قرار می گیرند. پذیرش این واقعیت بحدی برای آمریکایی ها سخت بود که خسارات انسانی آن را ابتدا منکر شده و سپس بتدریج اعلام کردند. متحدان آمریکا نیز با مشاهده واکنش ایران محاسبات خود را تغییر دادند و مطمئن شدند در صورت ارتکاب به اشتباه از واکنش شدید ایران مصون نیستند. محور مقاومت نیز در منطقه همچنان مستحکم در مسیر خود پیش می رود.

برداشت های رهبران سیاسی شما در خصوص شرایط شکل گرفته حول دریای خزر، جذاب می باشند. آیا به نظر شما اینگونه نیست که امریکایی ها خیلی خواستار نفوذ به سواحل دریا از طریق هر کدام از کشورهای ساحلی، می باشند؟

این یکی از نگرانی های ما و روسیه است. طرح های انقلاب های رنگی و نفوذ مخرب آمریکا در منطقه و حاشیه دریای خزر همیشه وجود داشته و طبیعتا افزایش نفوذ امریکا در این منطقه به معنای بی ثباتی بیشتر است. بر همین اساس نباید اجازه داد زمینه ای برای حضور و نفوذ آمریکا فراهم شود و همه کشورهای منطقه با همکاری و ایجاد دیالوگ چندجانبه منطقه ای و تعمیق آن، زمینه ای برای حضور مخرب آمریکا ایجاد نکنند.

 آقای سفیر؟ شما خودتان برای خودتان برای دوره مسئولیت بعنوان سفیر در کشور روسیه، چه آرزویی کرده اید؟

آرزوی من گسترش بیش از پیش روابط و توسعه همکاری های دو کشور است که این امر خواسته مقام معظم رهبری ، رییس جمهور و همه مسئولان کشور است. شعار ما روسیه قدرتمند و ایران مستقل است. روسیه همسایه ماست و ما علامندیم که بهترین و بالاترین سطح روابط را در همه حوزه ها با روسیه داشته باشیم. در حوزه سیاسی این اتفاق تا حد زیادی افتاده ولی در حوزه اقتصادی و فرهنگی نیاز به کار زیادی وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.