حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با بیان اینکه امیدواریم در این ایام از این فرصت معنوی برای توجه بیشتر به خداوند و معنویت استفاده و از خادمان ملت به خوبی تجلیل کنیم، اظهار داشت: می‌خواهم در این فرصت از مردم عزیز و بزرگواری که در این ایام تحمل کردند و به دستورات بهداشتی مسئولان و توصیه‌ها توجه کردند و گروهی که برای تامین زندگی و مایحتاج عمومی مردم همه تلاش خود را به کار بردند سپاسگزاری و تشکر کنم.

 وی عنوان کرد: اولا در کشور ما اصل اول در شرایط فعلی سلامت مردم یعنی بهداشت و درمان ماست و همه سربازان مقدم این خط یعنی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی را هم باید تقدیر و هم حمایت کنیم. دولت با همه توان حامی نیازمندی ها و تجهیزات و هرآنچه در داخل و خارج برایشان باید تامین شود، خواهد بود و ما این حمایت صد درصدی را از بخش بهداشت و درمان داریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: روز گذشته جلسه ویدئو کنفرانسی بسیار خوبی با حدود ۳۰ نفر از متخصصین و پزشکان عالی رتبه در کشور، در بخش های مختلف عفونی و ویروس و بخش های مختلف مرتبط با ویروس کرونا داشتیم. خوشبختانه نظرات بسیار به هم نزدیک است و همه شبیه بهم فکر می‌کنند.

روحانی افزود: در سوالاتی که داشتم همه اتفاق نظر داشتند که این موضوع برای جهان غافلگیرکننده بود و هیچ کسی در جهان و هیچ مرجع علمی و پزسکی در سالهای پیش پیش‌بینی نمی کرد ما در این روزها با بک بیماری مسری و مهاجم این چنینی مواجه شویم که بتواند در زمان کوتاهی همه سطح جهان را شامل شود و مبتلا کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از متخصصین دیروز می‌گفتند این وضعیت ۱۴۰سال پیش بوده است اما از ۱۴۰ سال پیش تاکنون ما چنین بیماری مسری که به این صورت عالم‌گیر باشد و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و بتواند همه ارکان جامعه از سیاست و اقتصاد و روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد نداشتیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این اولین بار است که ما بعد از بیش از یک قرن با این حادثه مواجه می شویم. از همه عزیزان پرسیدیم که ما در ایران در ماجرای کرونا در کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه پیک و اوج عبور کردیم و در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ این بود که بله، در برخی از استان‌ها ما از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم اما در برخی استانها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم.

روحانی ادامه داد: برخی می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم و بعد قضاوت کنیم که در چه شرایطی هستیم اما نکته بسیار مهمی بود که می‌خواهم به مردم بگویم و مورد اتفاق همه بود و آن این است که ماجرای کرونا این نیست که ما یک هفته یا ۲۰روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا ایران نباشد.

وی تاکید کرد: این ویروسی است که آمده، وارد جامعه شده و هست و امکان دارد یکسال یا دو سال دیگر هم باشد منتهی باید شرایط جامعه را برای نوع مواجه شدن با این ویروسی که شرایطش ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها در مقابل این ویروس قوی می‌شوند، قابل تحمل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه روز گذشته یکی از پزشکان می گفت کرونا مانند آنفولانزایی است که می‌رود و می‌آید، اوج‌ می‌گیرد و تمام می‌شود و دوباره می‌آید، گفت: بنابراین ما باید خود را برای زندگی با این ویروس تا زمانی که معالجه یا واکسن قطعی برایش پیدا شود آماده کنیم که تاکنون هیچ یک از اینها اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: تلاش‌ها باید این باشد که ما نگذاریم در یک استان، شهر و جامعه‌ای اوج و پیکی اتفاق بیافتد که دستگاه درمان ما را با اضطراب و مشکل مواجه کند. ما باید شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان ما بتواند آنها را درمان کند و به تدریج از آن مساله عبور کنیم. البته شاید بسیاری از متخصصین دیروز تاکید کردند شرایط سخت گیرانه ای که شروع شده است یک هفته دیگر ادامه پیدا کند.

روحانی عنوان کرد: ما برای اینکه فعالیت هایمان به خوبی شروع شود مطمئن‌تر خواهیم بود که فعالیت ها به خوبی و به ترتیبی که گفته می‌شود آغاز شود. آغاز فعالیت ها به این معنا نیست که همه پروتکل های بهداشتی را باز کنار بگذاریم. این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم مثلا با هم دست نمی‌دهیم، قرب و نزدیکی به هم نداریم و با فاصله از هم صحبت می‌کنیم، کار و امور از طریق تلفن و فضای مجازی انجام می شود و زندگی ما زندگی الکترونیکی شده است را باید برای مدتی ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: حتی شاید همین بیماری در برخی زمینه ها برای ما فرصتی ایجاد کند که بخشی از زندگی را الکترونیکی کنیم و شرایط را تغییر دهیم و این به نفع جامعه ماست و ارتباط مردم‌ با ادارات و خدمات جامعه حتی با مراکز توزیع که مواد لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند ممکن است روابط خود را تغییر دهیم و در سبک زندگی ما تغییراتی ایجاد شود که این تغییرات احتمالا باید برای مدتی باقی بماند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از تمام متخصصان دیروز پرسیدیم که آیا کاری که تا امروز انجام دادیم مورد قبول شماست؟ آیا نقصی دارد یا ندارد؟ خوشبختانه همه متخصصین کار انجام شده را قابل قبول و درست می دانستند. البته توصیه هایی هم داشتند مانند اینکه برای پیدا شدن درمان این بیماری و تهیه واکسن، سرمایه گذاری ویژه‌ای کنیم. بعضی می‌گفتند باید در برخی از رشته های پزشکی تغییراتی ایجاد شود و به برخی رشته ها مثلا در بخش عفونی باید اهمیت بیشتری بدهیم و سرمایه گذاری کنیم. به نظر توصیه‌های بسیار خوبی کردند که همه آنها مورد قبول است و حتما وزارت بهداشت و درمان به آنها عمل می‌کند و ما هم حمایت می‌کنیم تا همه کارها به خوبی انجام گیرد.

روحانی با تاکید به مردم بیان کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در ستاد ملی کرونا اتخاذ نکردیم مگر اینکه در کمیته های تخصصی بحث کردیم و متخصصین ما آن راه را بهترین در آن مقطع تشخیص دادند، هیچ تصمیم دیگری اتخاذ نکردیم. اگر ما مدارس را تعطیل کردیم آنها در مجموع تصمیمشان بسته شدن در یک مقطع و بازگشایی در مقطع دیگر بود و ما قبول و گوش کردیم.

وی تاکید کرد:  اگر آنها به ما گفتند اماکن مقدسه باید شب عید تعطیل شود، یا نمازهای جمعه تعطیل شود، اجتماعات نباشد و مردم برای شادی و غم دور هم جمع نشوند و حتی اگر فردی در اثر کرونا فوت می کند کفن و دفنش چگونه باشد، هرآنچه متخصصین ما گفتند ما گوش کردیم و حمایت و مشورت کردیم. تقریبا تصمیمات ما با اتفاق آرا بوده و این گونه نبوده است ‌که ۲۰درصد موافق باشند و ۸۰ درصد مخالف باشند و ما نظر مخالفین را بگیریم یا بالعکس. همیشه سعی کردیم به اقناعی برسیم و نظر واحدی داشته باشیم. بر آن اساس هم تصمیم می‌گیریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم بدانند در کنار سلامت که امروز اصل اول است تولید هم به عنوان اصل برای ماست. ما نمی توانیم تولید مواد غذایی و بهداستی یا توزیع را تعطیل کنیم. ما نمی توانیم مغازه و فروشگاه را تعطیل کنیم و  نیازمندی های عمومی مردم در آب و برق و گاز و حمل و نقل را تعطیل کنیم. این کار امکان پذیر نیست یعنی مدیریت جامعه بر این مبنا است که سلامت، تولید و امنیت جامعه برای ما اصل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.