دکتر حمیدرضا بادلی فوق تخصص نفرولوژی در پاسخ به این سوال که داروی تامیفلو در درمان بیماری کوید_۱۹ تأثیری دارد یا خیر، گفت: این دارو داروی ضد آنفلوانزایی است و برای درمان بیماری کرونا تأثیری ندارد.

این فوق تخصص نفرولوژی درباره علت ناکارآمدی این دارو برای ویروس کرونا، توضیح داد: زمانی که ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات تنفسی وارد بدن فرد می‌شود به سلول‌های تنفسی بدن فرد می‌چسبد و وارد سلول می‌شود، سپس تکثیر پیدا می‌کند.

بادلی ادامه داد: اگر ویروس آنفلوانزا نتواند از سلول خارج شود یعنی بیماری کنترل شده، اما آنفلوانزا آنزیمی دارد که می‌تواند غشاء یا دیواره سلول را تخریب کند یا اصطلاحا سلول را پاره کند، بنابراین تعداد زیادی سلول تکثیر یافته می‌تواند از سلول خارج شود و در سلول‌های دیگری تکثیر پیدا کند و بیماری گسترش یابد.

او با اشاره به نقش داروی داروی تامیفلو، گفت: تامیلفو بر روی آنزیمی که ویروس آنفلوانزا از طریق آن می‌تواند غشا را پاره کند، تأثیر می‌گذارد و مانع از تولید این آنزیم می‌شود.

این فوق تخصص نفرولوژی اظهار کرد: به دلیل اینکه چینی‌ها هم زمان با شیوع ویروس کرونا در پیک بیماری آنفلوانزا بودند از این دارو استفاده کردند و فکر می‌کردند همه بیماران علائم آنفلوانزا را دارند، زیرا هنوز کرونا تشخیص داده نشده بود.

بادلی افزود: بعد از اینکه چینی‌ها متوجه وجود ویروس کرونا شدند، تصمیم گرفتند برای اینکه از شدت بیماری کم کنند، برای به صفر رساندن تعداد بیماران آنفلوانزا از داروی تامیفلو استفاده کنند.

او به دلیل استفاده ایرانیان از داروی تامیفلو اشاره کرد و گفت: باتوجه به تغییرات فصلی و اینکه به احتمال قوی بسیاری از بیماران هنوز مشخص نیست علائم آنفولانزا یا کرونا دارند و با توجه به هم‌زمانی این دو ویروس است، هنوز از این دارو استفاده می‌شود.

این متخصص نفرولوژی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک باید تجدید نظری در مصرف تامیفلو شود، زیرا مصرف این دارو عوارض جانبی زیادی دارد.

بادلی با بیان راهکار‌هایی برای مقابله با این ویروس، گفت: بهترین درمان در همه منابع معتبر دنیا، درمان حمایتی است.

او توضیح داد: درمان حمایتی شامل کنترل تب، بدن درد و کنترل میزان کمبود آب بدن است و همچنین باید زیاد استراحت کنید و مهم‌تر از همه اصول بهداشتی را رعایت کنید.

این فوق تخصص نفرولوژی گفت: اگر بیمار هستید حتما از ماسک استفاده کنید تا بیماری کرونا را به سایر افراد جامعه انتقال ندهید.

بادلی با اشاره به دلیل بستری شدن برخی از بیماران در بیمارستان‌ها گفت: بیمارانی که بدحال هستند و بیماری آن‌ها شدت  پیدا می‌کند در بیمارستان سیستم‌های درمان‌های حمایتی پیشرفته‌تر از داخل خانه است.

او ادامه داد: مثلا اگر بیماری کمبود آب در بدن داشته باشد مایعات وریدی به آن تزریق می‌کنند یا اگر مشکل تنفسی داشته باشد از ماسک اکسیژن یا ابزار‌های کمک تنفسی مثل ماشین‌های تنفسی کمک می‌گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.