متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

جمهوری اسلامی ایران با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را از نزدیک دنبال می کند و در مورد تبعات غیر قابل پیش بینی اختلافات پیش آمده در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور بر ثبات داخلی و آثار منطقه ای آن احساس خطر می کند. 

جمهوری اسلامی ایران وضعیت پیش آمده را ناشی از بی توجهی دولت آمریکا به مشکلات موجود در برگزاری انتخاباتها در افغانستان و غفلت از درسهای گرفته شده از آنها خصوصا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴  آن کشور می داند. 

اولویت دادن به نیازهای تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ماه نوامبر آینده و شتابزدگی غیر مسئولانه آن کشور برای پیشبرد گفتگو ها بدون نظرداشت منافع و امنیت منطقه موجب بی توجهی به مسائل داخلی شد که  شکل گیری وضع موجود از آثار آن بی توجهی است.

پس از بروز اختلافات جاری بین جناب آقای دکتر غنی و جناب آقای دکتر عبدالله متاسفانه همچنان شاهد ادامه سیاستهای یکجانبه دولت آمریکا و قربانی کردن مصالح ملی مردم افغانستان برای تامین اهداف تبلیغاتی رئیس جمهور آن کشور بوده ایم که نتیجه آن پیش بردن افغانستان در مسیر تعمیق بحران و افزایش تنشهای سیاسی در آن کشور است. 

اکنون جمهوری اسلامی ایران در راستای مصالح عمومی مردم افغانستان و به منظور حفظ صلح و ثبات در آن کشور که آثار عمیق منطقه ای دارد، رهبران سیاسی افغانستان و همچنین کشورهای منطقه را دعوت می کند تمام ظرفیتهای خود را برای یافتن راه برون رفت از اختلافات پیش آمده بین دو رهبر در ارتباط با نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آن کشور بکار گیرند. 

جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با ایجاد دولتی فراگیر با مشارکت همه جناحها و گروههای سیاسی افغانستان هر چه زودتر زمینه آغاز گفتگوهای بین الافغانی با مشارکت تمام گروههای سیاسی آن کشور به شمول طالبان فراهم گردد. 

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته، در تلاشهای منطقه ای که با هدف حل مشکلات در افغانستان صورت می گیرد حضوری فعالانه داشته و ظرفیتهای خود را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه بکار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.