با پیگیری های نهادهای داخلی ایران، مهندس جلال روح الله نژاد از زندان‌های فرانسه آزاد شد و پس از آن با درخواست تخفیف مجازات یک تبعه فرانسوی محکوم در ایران موافقت شد.

رولاند گابریل مارشال که به پنج سال حبس محکوم شده امروز مشمول تخفیف مجازات قرار گرفت و به صورت مشروط آزاد شد. آزادی این تبعه فرانسوی به دنبال تلاش‌های سازمان اطلاعات سپاه رخ داد که منجر به همراهی دولت فرانسه در رد درخواست استرداد آقای روح الله نژاد به آمریکا شد.

پس از آزادی مهندس روح الله نژاد و تحویل وی به سفارت کشورمان در پاریس و بازگشت او به کشور بامداد دیروز تبعه فرانسوی به سفارت فرانسه در تهران تحویل و ساعتی پیش عازم پاریس شد.

جلال روح الله نژاد سال گذشته به اتهام دور زدن تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه کشورمان در خاک فرانسه بازداشت شد. دادگاه محلی درخواست دولت آمریکا برای استرداد او را تایید کرد و با تایید این تصمیم در دیوان عالی فرانسه قرار بود این مهندس ایرانی به آمریکا مسترد شود که با اقدام به موقع و پیچیده سازمان اطلاعات سپاه دولت فرانسه تصمیم خود را تغییر داد و با رد استرداد روح الله نژاد وی را آزاد کرد.

آمریکا مهندس جلال روح الله نژاد را از عناصر بسیار مهمی عنوان کرده بود که فناوری پیشرفته را به ایران منتقل میکرد و گفته شده در صورت استرداد او به آمریکا با حبس طولانی مدت روبرو می شد. کارشناسان آزادی و بازگشت مهندس جلال روح الله نژاد به ایران و رد درخواست استرداد وی توسط دولت فرانسه را بی اعتباری و شکستی سنگین برای آمریکا و دستاوردی بزرگ برای سیستم امنیتی و قضایی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ارزیابی می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.