کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه  در مقاله ای با عنوان «با جنگ نشد، با بیماری» در روزنامه «ایزوستیا» به موضوع تروریسم بهداشتی ایالات متحده بر علیه ملت ایران پرداخت و نوشت: جدای از اینکه ویروس کرونا ساخته آزمایشگاه های آمریکایی باشد یا چالشی طبیعی برای بشریت، این بحران نشان داد که جهان چقدر به هم پیوسته است و به چه میزان جوامع می توانند از یکدیگر تاثیرپذیر بوده و در سرنوشت هم شریک باشند. در عین حال یک نکته مهم در این میان خودنمایی می کند و آن اینکه برخی قدرت ها نمی توانند بین مسائل سیاسی و خصومت های ایدئولوژیک از یک طرف و مسائل بشردوستانه و سلامت و حیات انسان ها تمایز قائل شوند. 

در این مقاله آمده است: طی چهار دهه گذشته آمریکا به نحو ظالمانه ای از ابزار تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و بخصوص پس از خروج ترامپ از برجام، سیاست فشار حداکثری را جهت تغییر رژیم و فروپاشی ایران در پیش گرفته است. سیاست فشار حداکثری اقدامی است در تقابل با قطعنامه شورای امنیت و تلاش داشت اجماعی بین کشورها در تحریم ایران ایجاد کند که با مقاومت حداکثری مردم و دولت ایران مواجه شد. 

سفیر ایران در این مقاله عنوان کرده است: این رفتار دولت آمریکا قابل فهم است، زیرا در طول تاریخ این کشور شاهد بوده ایم که واشنگتن از طریق حمله نظامی، شکل دادن به کودتا و تحریم های اقتصادی تلاش کرده حکومت های مستقل که از نظر حاکمان کاخ سفید نامطلوب تلقی می شوند را سرنگون و حکومت های وابسته به خود را جایگزین سازند. 

جلالی یادآور شده است: اما اکنون در برابر چشم جهانیان، واقعه تاسف باری در حال وقوع است و آن اینکه برای اولین بار دسترسی یک ملت به اقلام لازم برای مقابله با یک اپیدمی مرگبار همانند کرونا، به بهانه تحریم اقتصادی، به شدت محدود شده تا این بار، نه تهدید به حمله نظامی، بلکه بیماری کشنده کرونا در سایه شدیدترین تحریم ها، ملتی را به زانو در بیاورد. این، غیر انسانی ترین شیوه برای تنبیه کشوری است که قصد ندارد در برابر یکجانبه گرایی و قلدرمآبی آمریکا تسلیم شود.

در این مقاله آمده است: علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش شرط های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید19 در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است. ضرورت دارد جامعه جهانی در برابر این وضعیت از حالت بی عملی خارج شده و تحریم های آمریکا را مورد بی توجهی قرار دهد، زیرا تحریم های حداکثری آمریکا در حالی اجرا می شوند که کووید 19 در حال وارد کردن خسارات گسترده ای به ایران است.

سفیر ایران در این مقاله خاطرنشان می کند: فشارهای دولت آمریکا برای زمین گیر کردن اقتصاد ایران در عرصه های مختلف و از جمله اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید19 که در کاهش توان دولت ایران برای مقابله با این اپیدمی تاثیر جدی داشته، تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد. 

وی توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را یک ضرورت و دارای فوریت خوانده و می افزاید: این امر، همراهی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو را می طلبد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.