مراقبت از کودکان در برابر اخبار شیوع ویروس کرونا، از مسائلی است که والدین باید نسبت به آن توجه کافی را داشته باشند طبق گفته روانشناسان، کودک نباید در معرض هر مطلبی قرار بگیرد و نیازی نیست جزئیات این بیماری در اختیار او قرار بگیرد بلکه آنچه که والدین باید به کودک منتقل کنند روش‌های پیشگیری از کرونا است.

از سوی دیگر اهمیت بازی آن هم بازی‌های دسته جمعی در حفظ سلامت روان کودکان از سوی روانشناسان تربیتی مورد تاکید قرار گرفته است و در این رابطه بازی‌هایی همچون پانتومیم، قصه گویی و بازیهای دسته جمعی همراه با والدین اشاره شده است.

یونیسف نیز توصیه‌هایی را برای حفظ سلامت روان کودکان ارائه کرده که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

کودکان ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً بیشتربه والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب ادراری شوند.

به واکنش‌های کودکتان به گونه‌ای حامیانه پاسخ دهید، به نگرانی‌های‌شان گوش دهید و تا می‌توانید عشق و توجه بیشتری نثارشان کنید.

کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیاز دارند. بنابراین تا می‌توانید به آنها توجه کنید و برایشان وقت بگذارید.

به خاطر بسپارید که به حرف‌های کودکتان گوش کنید، با مهربانی با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید.

حتی‌المقدور فرصت بازی کردن با کودکان و آرامش آنها را فراهم کنید.

سعی کنید که کودکان به والدین و خانواده خود نزدیک باشند و تا حد امکان از جدا کردن آنها از سرپرستان‌شان خودداری کنید. چنانچه به دلایل مختلف (به عنوان مثال بستری شدن در بیمارستان) مجبور به جدایی شدید، مرتب با کودک‌تان تماس داشته باشید (مثلاً از طریق تلفن) و همچنان به آنها اطمینان دهید که همه چیز مرتب است.

تا حد ممکن برنامه‌های روزمره و منظم کودک‌تان را ادامه دهید، و یا برنامه‌های جدید در محیط‌های جدید برایش بریزید، مثلاً یک فعالیت آموزشی جدید و زمانی برای بازی کردن و آرامش.  

واقعیت‌ها را درمورد اتفاقات اخیر بگویید، و با کلماتی که برای سن کودک‌تان قابل درک باشد برایش توضیح  بدهید که چه اتفاقی افتاده و اطلاعات واضحی درباره راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری به او بدهید. 

همچنین می‌توانید با روشی اطمینان‌بخش اطلاعاتی راجع به آنچه می‌تواند اتفاق بیفتد به کودک‌تان بدهید (مثلاً اگر یکی از اعضای خانواده یا خود کودک احساس کنند که حالشان خوب نیست و مجبور شوند برای مدتی به بیمارستان بروند تا دکترها کمک کنند که حال‌شان بهتر شود). 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.