مهدی طباطبایی رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: هیئات مذهبی ما با بصیرت و انقلابی اند و از روز نخست که ویروس کرونا وارد استان شد هیئات مذهبی تابع دستورات متخصصان بهداشت و سلامت بودند و جلسات و تجمعات مذهبی هم تعطیل شد.

او تصریح کرد: به همین منظور در روز ولادت امام جواد (ع) تجمعی برگزار نشد و هزینه‌هایی که در این روز قرار بود توسط هیئات انجام شود صرف خرید گل و شیرینی برای جامعه پزشکی بیمارستان‌های امام رضا (ع) و شریعتی و همچنین توزیع غذا در حاشیه شهر شد.

رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: بستن درهای حرم مطهر امام رضا (ع) با نظر متخصصان وزارت بهداشت و سلامت انجام شده است و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند؛ نظر متخصصان در این زمینه باید اعمال شود. وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گویند باید به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنیم، همه ما و هر انسان انقلابی ولایت‌مدار دغدغه‌مند باید تبعیت کند و نباید نسبت به جان مردم بی تفاوت بود. بنابراین هیچ تجمع و اعتراضی در این خصوص پذیرفته نیست، چون بحث جان مردم مطرح است و اگر در این زمینه کوتاهی شود حضرت رضا (ع) از مسوولان مطالبه خواهند کرد.

هتّاکی به حرم‌های مطهر برنامه‌ریزی‌شده بود

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هتک حرمت شب گذشته برخی به حرم فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر علیه السلام گفت: جریانات اجتماعی همیشه برای اینکه وهنی برای حوزۀ دین ایجاد کنند، دست به شیطنت‌هایی می‌زنند، جریاناتی که امروز به‌شکل‌های مختلف دین را در معرض شدیدترین تهاجمات قرار داده‌اند؛ آن هم با رفتارهای بسیار سخیفی که هیچ کدام مستند به سیرۀ اهل‌بیت علیهم السلام نیست چه در شکل عزاداری‌هایشان و چه سلوک رفتاری در زندگی و حتی نوع لباس پوشیدنشان. اساساً هدف اصلی آنان، سوءاستفاده کردن از احساسات جوانان است تا بتوانند رویکرد حمله به دین را در جامعه رونق بدهند و بالا ببرند.

وی افزود: در چند وقت گذشته شاهد اقدام افرادی بودیم که در حرم‌های مطهر درب‌، ضریح مقدس و حتی زمین را با وجود بیان نکات پزشکی لیس می‌زدند و با این کار وهنی برای دین ایجاد کردند. روز گذشته نیز عده‌ای با رویکرد دیگری مبنی بر اشتیاق به زیارت آمدند و نسبت به درهای مطهر حرم حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله‌ علیها هتک حرمت کردند، حال چه آتش زدن باشد و چه شکستن و تخریب کردن و یا ضرب‌وشتم عواملی که درصدد حفظ جان مردمند.

حجت‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: این افراد قطعاً با برنامه این کارها را کرده‌اند. مردم شریف ما باید متوجه باشند که این همان جریان پیر استعمار انگلیس است که سرمایه‌هایی را در جهت مدیریت چنین رفتاری به‌کار می‌گیرد، تلاش آنان برای این است که به‌نحوی جلوی گرایش مردم و پایبندی آنان به حوزۀ دین را بگیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هماهنگی‌های میان آنان خیلی عجیب است؛ مثلاً اتفاقی در زمان ۱۰دقیقه‌ای رخ می‌دهد، به‌سرعت در تمام شبکه‌های ماهواره‌ای منعکس می‌شود و این نشان می‌دهد این اقدامات اتفاقی نیست و هماهنگی‌هایی میان این جریانات وجود دارد.

اگر انتقال ویروس توسط ما انجام شود، دیه مرگ را چه کسی می‌خواهد برطرف کند؟

همچنین آیت الله حسن عالمی،  با اشاره به بسته شدن درب‌های حرم‌ منور رضوی با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت:  مگر نه این است که زیارت برای جلب رضایت پروردگار عالم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ کاری که سبب شود جسم ما مریض شود و یا از ما مریضی به دیگری منتقل شود این گناه است و اگر این انتقال توسط ما صورت گیرد ضمانت شرعی آن با کیست و دیه مرگ را چه کسی می‌خواهد برطرف کند؟

بنابر گزارش تسنیم، آیت الله عالمی بیان کرد: برطبق گفته خبرگان فن و کسانی که در این زمینه صاحب نظر هستند وظیفه ما عمل کردن به نظر صاحبنظران در زمینه سلامت فردی و اجتماعی است و این یک وظیفه شرعی است.

وی با اشاره به برخی هتک حرمت‌های صورت گرفته و یا اصرار برای ورود به حرم منور گفت: اینها یا از موضع جاهلانه و یا از موضع لجوجانه است؛ ما وقتی عنوان می‌کنیم براساس شریعت قاعده علمی و فقهی حفظ نفس را ملاک قرار داده باید آن را در نظر داشته باشیم. احکام اولیه و شرعیه عنوان می‌کنند نباید به جسم انسان ضرر وارد شود. برخی اقدامات صورت گرفته ناشی از موضع بی‌خبری از احکام اولیه و ثانویه برخی افراد است و باید این افراد هدایت شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.