دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی" شامگاه شنبه ۲۴ اسفندماه در کمپین در خانه بمانیم با محوریت بسیج ملی مبارزه با کرونا درباره علائم بیماری کووید ۱۹ گفت:  گلودرد بدون احساس تنگی نفس و سرفه نشان از علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ است که در این شرایط توصیه می شود افراد آب نمک قرقره کرده و مصرف مایعات گرم را داشته باشند که یکی از معجون‌های بسیار خوب مصرف چایی عسل و لیموترش است.

وی ضمن توصیه به همه مردم برای مراجعه به سایت Salamat.gov.ir جهت خودارزیابی اولیه تصریح کرد: اگر دچار تنگی نفس، تب یا سرفه شدید هستید حتما از طریق سامانه Salamat.gov.ir مراقبین سلامت را از وضعیت سلامتتان مطلع کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان دوره نهفتگی کووید ۱۹ را از یک تا ۱۴ روز عنوان کرد و در ادامه با بیان این مطلب که احتمال اینکه دوره نهفتگی تا یک ماه نیز طول بکشد وجود دارد، افزود: در موارد خفیف کووید ۱۹، توصیه می‌کنیم که فرد بیمار خود را از سایر افراد خانواده جدا کرده و تماسش را با دیگران کاهش دهد و اگر امکان ایزوله شدن در منزل وجود دارد، این کار را انجام دهد در غیر این صورت حتما باید با سایر افراد خانواده حداقل ۲ متر فاصله گذاری صورت گیرد ضمن آنکه فرد بیمار نیز باید حتما ماسک استفاده کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: هر چه سیستم دفاعی بدن ضعیف‌تر باشد، دوره نهفتگی بیماری کووید ۱۹ نیز کوتاه‌تر خواهد بود و براساس تجربیات متوسط دوره نهفتگی این بیماری بین ۵ روز تا یک هفته بوده است.

احمدی‌طباطبایی با توصیه بر محدود کردن خوردن خوراکی های غیربهداشتی از جمله پفک، چیپس، فست فود و ... در این بازه زمانی اظهار کرد: توصیه می کنیم در صورت مصرف پفک، کیک و ... حتما جلد آن را قبل از باز کردن ضدعفونی کرده ضمن آنکه دستانتان هنگام خوردن غذا و موارد دیگر، حتما تمیز باشد.

وی با بیان این مطلب که تهران یکی از شهرهای آلوده محسوب می‌شود لذا مهمان از تهران در ایام عیدنوروز نپذیرید، تصریح کرد: تا پایان این اپیدمی باید مردم تعارف و رودربایستی را کنار گذاشته و مهمان نپذیرند ضمن آنکه توصیه اکید می شود مردم جدا در ایام نوروز دید و بازدیدهای عید را کنار بگذارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نوع ذرات ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ نیز گفت: نوع ذرات ویروس کرونا ۲۰۱۹ سنگین است به همین جهت این ویروس در هوا معلق نمی‌ماند و این ویروس صرفا در اثر تماس مستقیم منتقل خواهد شد بنابراین افراد یا به دلیل عدم فاصله گذاری اجتماعی یا به‌ صورت غیرمستقیم از طریق سطوح به این ویروس مبتلا خواهند شد ضمن آنکه تاکید می شود ویروس کرونا روی سطوح می‌تواند تا چند روز زنده بماند اما انتقال ویروس از طریق هوا فقط در موارد نادر صورت می‌گیرد و در حالت عادی از طریق هوا انتشار پیدا نمی‌کند.

احمدی‌طباطبایی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره کمبود ماسک و سایر اقلام بهداشتی در کرمان نیز عنوان کرد: مقداری وضعیت مصرف ضد عفونی‌کننده‌های الکلی بهتر شده ولی هنوز به دلیل آنکه تقاضا زیاد است پاسخگوی تقاضای جامعه نیستیم. خوشبختانه با در اختیار  گذاشتن الکل به داروخانه ها، هم اکنون وضعیت فروش محلول ضد عفونی خوب است اما کمبود ماسک بیشتر احساس می‌شود که در این راستا نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان تولید روزانه ۸ هزار ماسک را دستور کار قرار داده اما قطعا این تعداد ماسک پاسخگوی نیاز روزانه مردم استان کرمان نخواهد بود که با پیگیری های صورت گرفته توسط ستاد استانی مقابله با کرونا، طی دو تا سه روز آینده وضعیت ماسک استان بهبود پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که ویروس کرونا یک ویروس جدید است و همه زوایای آن شناخته نشده است، اظهار کرد: نیش حشراتی همچون مگس و پشه قابلیت انتقال ویروس کوید ۱۹ را ندارند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه طبق تجربیات جهانی شیوع این ویروس، کرونا می تواند تنها ۲ تا ۳ درصد مبتلایان را به کام برگ بکشاند اظهار کرد: احتمال بهبودی مبتلایان به ویروس کرونا نسبت به مرگ آنها بیشتر است اما باید مردم حتما نکات بهداشتی را رعایت کرده و اگر فردی نیز دارای بیماری‌های زمینه‌ای خاصی باشد حتما نسبت به سایر افراد باید توصیه‌های بهداشتی و بحث فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کند.

احمدی‌طباطبایی در خصوص علائم بیماری کرونا، اظهار کرد: اصولا بیماری کرونا با سرفه خشک شروع می‌شود و بعد از چند روز ممکن است سرفه‌ها به همراه تب و احتمالا تنگی نفس و کوفتگی بدن ادامه دار شود که توصیه می کنیم افراد دارای چنین علائمی حتما به پایگاه‌های سلامت یا سامانه سلامت مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.