طبق اعلام گمرک، مرز پاکستان از امروز (شنبه) بسته شده است؛ هرچند که اعلام رسمی در این رابطه وجود ندارد ولی احتمالا این مرز تا دو هفته بسته خواهد بود.

در حال حاضر کامیون‌های ایرانی که در پاکستان بودند، اجازه برگشت به سمت ایران را خواهند داشت ولی کامیون جدیدی از ایران به سمت پاکستان نخواهد رفت.

ورود مسافر نیز به این کشور از مدتی قبل ممنوع شده بود.

 مرزهای افغانستان باز است

در مورد افغانستان، گمرک اعلام کرده که  مرز مسافری و تجاری باز است. البته تمامی تجهیزات لازم برای حفظ سلامت و ضدعفونی کالاها در این مرز مستقر بوده و کنترل می‌شود.

وضعیت مرزهای ترکمنستان

بر اساس گزارش گمرک، در رابطه با مرز ترکمنستان ، تردد مسافر و همچنین تجارت به صورت کامیونی بسته است. تنها مسیر تجاری از طریق ریل در مبادی سرخس اتفاق می‌افتد و این در حالی است که ۵۰ واگن در اینچه‌برون منتظر ورود به ترکمنستان هستند.

 کامیون‌های ترکمن همچنان می‌توانند از ایران بروند اما از ایران هیچ کامیونی به آن سمت نمی‌رود.

 مرزهای آذربایجان، گرجستان، نخجوان و ارمنستان

در مورد مرز جمهوری آذربایجان نیز جابه‌جایی کالا از آستارا یا بیله‌سوار انجام می‌شود.

 همچنین ترانزیت کالا به روسیه از آذربایجان امکان‌پذیر است.

در آذربایجان شرایط متفاوت به صورت ترانشیپمنت است؛ به طوری که کالا در مرز تخلیه می‌شود و کامیون‌های آذری آن را بارگیری می‌کنند.

طبق اعلام گمرک کشور، در مورد نخجوان نیز مرز برای مسافران غیرفعال است اما کالا جابه‌جا می‌شود.

در  مورد گرجستان مرز همچنان برای مسافر و تجار بسته است.

در رابطه با مرز ارمنستان نیز هر دو مرز مسافری و کالایی بسته بوده و فقط ارمنستانی‌های ساکن ایران می‌توانند به کشورشان بروند. البته توافق شده که مرز برای تجارت کالاهای اساسی و ضروری باز شود.

 مرزهای ترکیه

 در زمینه ترکیه نیز گمرک اعلام کرده که برای عادی‌سازی روال تردد کامیون‌ها،  گشایش‌هایی صورت گرفته تا کامیون‌های ایرانی که در کشورهای ثالث یعنی گرجستان و یونان در پشت مرزها مانده‌اند، بتوانند از مسیر ترکیه برگردند.

 این در حالی است که کامیون‌های ترکیه اجازه آمدن به ایران را ندارند و کامیونی از ایران به ترکیه نمی رود.

 مرز عراق به جز اقلیم کردستان بسته است

در رابطه با مرزهای عراق هم این‌گونه اعلام شده که در حال حاضر فقط مرزهای اقلیم کردستان عراق باز است و مبادلات تجاری با آن انجام می‌شود اما مرزهای خارج از این اقلیم بسته مانده است.

وضعیت مرزهای دریایی

 در رابطه با وضعیت مرزهای دریایی نیز گمرک اعلام کرده که در بندر امیرآباد، ‌فریدون‌کنار، انزلی، نوشهر و آستارا فعالیت در دریای خزر به سمت همه مقاصد و بنادر روسیه و آذربایجان ادامه دارد اما مرزهای زمینی آنها بسته است.

 مرزهای جنوبی کشور

بر اساس این گزارش، در مرزهای جنوبی فعالیت به سمت مقاصد تجاری در حال انجام است و تخلیه و بارگیری کالاها صورت می‌گیرد. عمده تجارت ما در حدود ۸۵ درصد از کانال بنادر انجام می‌شود که مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد.

 همچنین وضعیت مبادلات از کانال بندرعباس و چابهار نیز تا حدودی عادی ارزیابی و مبادله کالا در این بنادر فعال است.

 موانع قطر و کویت برای شناورهای ایرانی

 طبق آنچه گمرک عنوان کرده، در رابطه با تردد شناورهای سنتی تا حدودی با مشکل مواجه هستیم؛ به طوری که کویت شناورهای ایران را نمی‌پذیرد و از این‌رو از تجار خواسته شده فعلا برای این مقصد دست نگه دارند.

 در مورد قطر نیز فقط شناورهای یخچال‌دار که مواد غذایی و میوه را به آنجا می‌رسانند، پذیرش می‌شود.

وضعیت ورود و خروج کالا به امارات متحده عربی

در مورد مبادله تجاری با امارات نیز بخش زیادی از مبادلات ما از کانال امارات صورت می‌گیرد و در خصوص کشتی‌های بزرگ مشکلی نیست و این در حالی است که تا مدتی پیش امارات بخشی از کالاهای لنجی ما را پذیرش می‌کرد اما اکنون سختگیری بسیار بیشتر شده؛ به طوری که بیش از ۴۰۰ لنج متوقف شده است.

 مرز پرویزخان موقتا بسته شد

همچنین اعلام شده که گمرک مرزی پرویزخان در استان کرمانشاه موقتا بسته شد.

بنا بر اعلام مدیر گذرگاه بین‌المللی پرویزخان، از ساعت ۲۰ امشب، ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۸ به مدت ۳۶ ساعت فعالیت‌های تجاری در مرز پرویزخان متوقف و از پذیرش کالا ممانعت می‌شود.

 فعالیت‌های تجاری در دیگر مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق همچنان صورت می‌گیرد و مرزهای تمرچین پیرانشهر و باشماق مریوان باز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.