وی می گوید : امیدوارم که شیوع این بیماری سیری منطقی داشته باشد گرچه شخصا بعید می دانم. چرا که انسان ها هرگز با ویروسی این چنینی که مربوط به مارهاست مواجه نشده اند و سیستم دفاعی داخلی برای مقابله با آن را ندارند.با این حال تلاشهای گسترده جهانی برای شناخت ویروس شناسی بالینی و ملکولی کرونا در حال انجام است. دانش مولکولی گسترده ای در مورد ژنومیک ، ساختار و ویروس بودن این ویروس تاکنون بدست آمده اما امکان ساخت دارو و واکسن برای حفاظت یا محدود کردن شیوع آن تا یک سال آینده میسر نیست. تنها راه فعلا پیشگیری است. امیدوارم تجربیات شخصی من برای این دوره شیوع که می تواند به یک فاجعه انسانی مبدل شود مفید باشد.

اول از همه ملزومات زیر را تهیه کنید

دستکش های یک بار مصرف لاتکس یا نایلونی برای استفاده در زمان خرید ، پمپ بنزین و همه فعالیت های که بیرون از منزل و در تماس با فضای الوده انجام می دهید.

نکته : این ویروس با عطسه و سرفه همراه با قطرات درشت آب منتشر می شود یعنی از طریق هوا سرایت نمی کند.

اما همه سطوحی که این قطرات روی آن نشسته اند برای حداقل یک هفته آلوده هستند و نیز هرچیزی که افراد مبتلا به ویروس با آن سر و کار داشته اند بالقوه می توانند شما را مبتلا کند .

ویروس روی سطوح است و شما مبتلا نمی شوید مگر آنکه با صورت بدون حفاظ مستقیما در معرض عطسه یا سرفه شخص مبتلا قرار بگیرید یعنی مستقیم در صورت شما عطسه کند.

 

چرا بهتر است ماسک بزنید

ماسک بزنید تا جلو تماس دست آلوده به بینی و لبتان را بگیرد چون هر انسانی به طور متوسط روزانه ۹۰ بار ناخودآگاه به بینی و لبش دست می زند. لب و بینی مسیر منتهی به شش ها هستند تنها مسیری که از آن کرونا وارد شش شده و آلوده می شوید. در صورتی که کسی مستقیم در صورتتان عطسه کند ماسک نمی تواند جلو ورود ویروس به دهان و بینی تان را بگیرد، اما می تواند مانع دست زدن مداوم شما به لب و بینی تان شود.

آب نبات سرماخوردگی بمکید تا کرونا نگیرید

آب نبات زینک در خانه داشته باشید. این آب نبات ها وقتی در دهان باشند راه کرونا ویروس و دیگر ویروس ها را سد کرد ه و نمی گذارند در دهان و حلق شما تکثیر شوند.

اگر احساس علائم شبیه سرماخوردگی می کنید چندبار در روز مصرف کنید. بهتر است دراز بکشید و بگذارید آب نبات در قسمت پشت گلو و حلق حل شود. Cold-Eeze lozenges یکی از برندهای موجود در بازار است اما برندهای دیگری هم وجود دارد.

توصیه های زیر را سفت و سخت رعایت کنید

۱- دست دادن ممنوع

۲- زدن کلید برق و دکمه اسانسورفقط با بند انگشت از پشت دست .

۳- در پمپ بنزین حتما دستکش بپوشید یا با دستمال کاغذی دسته نازل را بگیرید .

۴- موقع باز کردن درها خصوصا در سرویس های بهداشتی، ادارات و جاهای عمومی با مشت بسته یا پا در را باز کنید و هرگز دستگیره را با کف دستتان نگیرید.

۵- در فروشگاهها قبل از استفاده از چرخ دستی و صندلی کودکان دسته آن را با پد الکی ضد عفونی کنید.

۶- پس از انجام هر فعالیتی در بیرون از منزل و حضور در اماکن عمومی دست هایتان را با صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا با ضدعفونی کننده با پایه الکل بالای ۶۰ درصد ضدعفونی کنید.

۷- در ورودی منزل و در ماشین تان یک بطری ضدعفونی بگذارید وپس از سوخت گیری در پمپ بنزین ها و زمانی که امکان شستشوی دست ها فراهم نیست از آن استفاده کنید.

۸- در صورت امکان پس از هربار سرفه و عطسه دستمال کاغذی تان را دور بیاندازید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.