این روزها، کمتر خبرنگاری اینگونه سوال‌های «آقا، شما خبرنگارید؟ چه خبر از کرونا؟ چند نفر مردن؟ و عاقبت این بیماری چه می‌شود؟» را نمی‌شنود.

از همان نخستین لحظات اعلام خبر انتشار کرونا ویروس(کووید ۱۹) در کشور چین، خبرنگاران خبرگزاری‌های رسمی کشور، با پوشیدن جلیقه رزم و بر دست گرفتن قلم‌های خود برای آگاهی بخشی به جامعه، پای به میدان گذاشتند.

فعالان خط مقدم جنگ نرم این خبر را به شکل گسترده در رسانه‌های رسمی کشور اعم از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها اطلاع رسانی کردند که از همان ابتدا اظهار نظرها و سوال‌های مقابله با ویروس به طرق مختلف در میان مردم آغاز شد.

این اظهار نظرها زمانی روی جدید و بحرانی به خود گرفت که خبر رسمی انتشار این ویروس در کشومان و مبتلا شدن تعدادی از هموطنان به نقل از مسئولان نیز گزارش شد.

مردم با پیگیری لحظه‌ای اخبار، به راحتی درک کردند که افراد مبتلا به "کرونا" هم از اقوام و دوستان نزدیک آنها هستند و باید در کمال احترام برای درمان از خدمات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بهره‌مند شود.

حال کشور ما وارد سومین هفته مقابله با این بحران شده است. حجم استرس در جامعه در مقابله با این بیماری نسبت به روزهای اول کاهش یافته است، ولی عمق فاجعه بیشتر رخ نمایی می‌کند.

آمار ابتلای ۶۵۶۶ نفر در کشور و مرگ ۱۹۴ نفر توسط این ویروس تأسف بار است، ولی بهبودی بیش از ۲۱۰۰ نفر نیز بارقه امید را بیش از پیش در جامعه تقویت کرده است.

استان‌های گیلان، قم، مازندران و تعدادی استان دیگر هم اکنون خودشان را قرنطینه کرده‌اند و گروه‌های مردم نهاد در کنار پزشکان، پرستاران و فعالان حوزه بهداشت و درمان دست بکار شده‌اند تا بتوانند قدرت انتشار این ویروس را کاهش دهند و یا متوقف کنند.

وضعیت گیلان که مردم آن به مهمان پذیری و مهمان نوازی شهره‌اند نشان می‌دهد که این روزها با شیوع دو ویروس کرونا و آنفلوانزا حال و روز خوشی ندارد.

تعدادی از هم استانی‌های ما یا مبتلا به این ویروس‌ها هستند و یا اینکه عزیزان خود را بر اثر ابتلا از دست داده‌اند.

بحران جدید توقف چرخه اقتصادی در گیلان

در گیلان که با داشتن شهرهای آستارا، انزلی، فومن، لاهیجان و صدها چشم انداز طبیعی در این شهرها و سایر مناطق استان سبز، یک استان گردشگرپذیر است، چرخه اقتصادی آن که وابسته به حضور گردشگر داخلی و توریست‌های خارجی است، متوقف شده است.

حال این چرخه در آستانه عید سعید نوروز با قرنطینه این استان و توقف نبض شهرهای آستارا و انزلی و قطع درآمدها به شکل کامل از کار افتاده است و بازاریان و فعالان اقتصادی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

طی چند روز گذشته، هیأت دولت بسیاری از تصمیمات حمایتی را برای برخی از اقشار جامعه اتخاذ کرده ولی لازم است برای حمایت از فعالان عرصه‌های اقتصادی تصمیمات جدی‌تری گرفته شود.

سررسید چک‌ها و خطر ورشکستگی بازاریان

حسین، شهروندی که در بازار بزرگ ساحلی آستارا فروشنده پوشاک بچه است، می‌گوید: ما سال‌ها بیمه پرداخت کرده‌ایم تا زمانی از مزایای آن بهره مند شویم و حال که کسب و کار ما راکد شده و درآمد ما به صفر رسیده است، بیمه حداقل‌ترین تصمیم حمایتی را اتخاذ نمی‌کند.

وی ادامه داد: این سلب حمایت از بازاریان به همین یک موضوع ختم نمی‌شود و باید بگوییم که برای خرید جنس از تولیدی‌ها و وارد کننده‌ها چک داده‌ایم که بعد از تعطیلات نوروز پاسخگو باشیم. ولی متأسفانه این بحران کسب و کار ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده است و با توجه به در پیش رو بودن موعد چک‌ها، اگر تصمیمی تأثیرگذار اتخاذ نگردد، شاهد یک فاجعه در بازار آستارا و انزلی خواهیم بود.

بانک‌ها تصمیمات کلان کشور را انجام نمی‌دهند

عباس از دیگر شهروندان آستارا که شغل آزاد دارد و از تسهیلات بانکی بهره‌مند شده است، با گلایه از بی توجهی بانک‌ها به تصمیمات مسئولان رده بالای کشوری در خصوص تنفس به بهره مندان از تسهیلات بانکی، گفت: طی دو ماه گذشته و با توجه به تعطیلی‌های برف، انتخابات و کرونا در استان، کسب و کار ما فلج شده است.

وی ادامه داد: ولی در کل بانک‌ها این موضوع‌ها را نمی‌دانند و در روز سررسید با ارسال پیامک و یا برقراری تماس، آبروی ما را پیش ضامن‌ها می‌برند.

وی با ابراز این عقیده که بانک‌ها به شکل جزیره‌ای و خود مختار عمل می‌کنند و بعضا تصمیمات قانونی اتخاذ شده را عمل نمی‌کنند، از مسئولان کشوری خواست، با انتشار اخبار و تصمیمات دروغ و غیرعملی، شخصیت و روحیه مردم را به بازی نگیرند و اگر به غیر از این است، نظارت خود را بر حسن اجرای این تصمیمات بیشتر نمایند و با بانک‌های متخلف برخورد کنند.

نقش ضعیف بیمه در پرداخت بیمه بیکاری

سیدمهدی دانشیار، بازرس انجمن صنفی معلمان شاغل در مدارس غیردولتی کشور و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیردولتی شهرستان مرزی بندر آستارا در خصوص وضعیت معلمین شاغل در این مدارس در روزهای اخیر، اظهار کرد: حال که مدارس تعطیل هستند، همه این معلمان که در مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کردند، در آستانه عید نوروز بیکار شده‌اند.

وی افزود: مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌ها نمی‌توانند در این ایام تعطیل، اقساط شهریه دانش‌آموزان را از والدین اخذ کنند تا حقوق نیروهای خود و سایر هزینه‌ها و استهلاک آموزشگاه‌های خود را پرداخت کنند.

دانشیار ضمن تأکید بر اندیشیدن تدابیر لازم برای پرداخت حق بیمه بیکاری توسط سازمان تأمین اجتماعی برای سه ماه بهمن، اسفند و فروردین معلمان نیروی آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی که حق بیمه ماهانه آنها توسط دست اندرکاران مدارس پرداخت شده است، از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا نظارت خود را بر چگونگی فعالیت این قشر بیشتر کند.

علی، که تحصیل کرده و راننده آژانس است، با تأکید بر اینکه پس از ازدواج با قرض و وام یک پراید خریدم تا نان خود و خانواده را دربیاورم، خاطرنشان کرد: ما همانند بعضی از اندک راننده‌ها نیستیم که دو شغله هستند و زندگی‌مان تنها با این شغل می‌چرخد؛ بنابراین نه وضع مالی خوبی داریم و نه پس اندازی برای آینده.

وی اضافه کرد: حال با تعطیلی‌های پیش آمده، چگونه خرج زن و بچه را در بیاوریم. هیچ کسی از ما حمایت نمی‌کند. چرا کسی به ما که بیش از دیگران در خطر جانی هستیم، ماسک و محلول ضدعفونی  نمی‌دهد؟

علی توضیح داد: حال که مدام می‌گویند «از خانه‌های خود بیرون نیایید»، حداقل یک مبلغی را به عنوان کمک خرج، در این مدت تعطیلی و در آستانه عید نوروز برای اقشار ضعیف در نظر بگیرند تا همه با خیال راحت با خانه نشینی حافظ جان خود و سلامت جامعه باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.