یک منبع سیاسی عراقی از تشکیل کمیته‌ای متشکل از وکلا و حقوقدانان این کشور برای شکایت از اقدامات ضد بشری ائتلاف آمریکایی در طول سال‌های مبارزه با داعش خبر داد.

به نوشته وبگاه السومریه نیوز، او گفت که دولت عراق یا هر نهاد حاکمیتی دیگری در این اقدام مشارکت ندارند اما از آن استقبال کرده و تسهیلات لازم از جمله اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کمیته قرار می‌دهند.

به گفته وی گروهها و احزاب سیاسی نیز حمایت خود را از این کمیته اعلام کرده‌اند و این کمیته وظیفه دارد اسامی قربانیان و تاریخ و جزئیات کشته شدنشان به دست ائتلاف آمریکایی را مستندسازی کند و دولت عراق نیز می‌بایست از بازماندگان حمایت مالی به عمل آورد.

وی افزود: «از این شکایت به عنوان اهرم فشاری علیه ائتلاف بین‌المللی استفاده خواهد شد و در طی آن مستندات درگیری‌های سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ که نیروی هوایی آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، استرالیا و هلند مشارکت داشتند، ارائه خواهد شد.»

 «علی البیاتی» عضو کمیساریای حقوق بشر عراق (وابسته به پارلمان) نیز ۳۰ بهمن ماه خبر داد که مردم عراق تاکنون ۹۲۶ مورد شکایت علیه اقدامات ائتلاف آمریکایی نزد دولت ثبت کرده‌اند.

به گفته وی، ائتلاف بین‌المللی چندی پیش اعتراف کرد که در خلال سال‌های مبارزه با داعش نزدیک به ۱۳۷۰ شهروند سوری و عراقی به وسیله بمباران‌های این ائتلاف کشته شده‌اند؛ در حالی که گزارش‌های بین‌المللی بی طرف از کشته شدن ۱۱۸۰۰ نفر و مجروحیت ۸۰۰۰ تن فقط در عراق و سوریه حکایت دارند.

از زمان تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در مرداد ماه ۹۳، جنگنده‌های این کشور به بهانه مقابله با داعش اقدام به بمباران شدید مناطق غیر نظامی و شهروندان در عراق و سوریه کرد‌ه‌اند که این مورد در جریان آزادسازی شهر رقه در سوریه بیش از هر جای دیگری مشهود بود؛ به طوری که عفو بین‌الملل در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در گزارشی اعلام کرد در جریان بمباران جنگنده‌های آمریکایی ۱۶۰۰ غیر نظامی در رقه کشته شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.