به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این نهاد بین المللی  با صدور بیانیه ای از فرانسه، دانمارک، آلمان، انگلیس و سایر کشورها خواست به جای انتقال اتباع وابسته به داعش این کشورها به عراق آن را به کشور خود بازگردانند.

هیومن رایتس واچ در خصوص انتقال صدها فرد مظنون به ارتباط با داعش از زندان های شمال شرقی سوریه به عراق به کشورهای اروپایی هشدار داد.

این در حالی است که ترکیه از روز چهارشنبه گذشته عملیات نظامی جدیدی را علیه شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در شمال شرق سوریه آغاز کرده است و بسیاری از ناظران معتقدند که این حمله می تواند زمینه فعالیت مجدد داعش را در منطقه فراهم کند.

هیومن رایتس واچ، نگرانی خود را از  مخالفت کشورهای اروپایی با بازگشت این افراد به اروپا، ابراز کرد و گفت این کشورها سعی می کنند این عناصر وابسته به داعش به عراق منتقل شوند.

«بلقیس والی» پژوهش گر امور عراق در هیومن رایتس واچ در این باره گفت، با توجه به کارنامه عراق در محاکمه های غیرشفاف، بهتر است که کشورهای اروپایی تلاش نکنند اتباع داعشی آنها برای محاکمه به عراق منتقل شوند.

وی افزود، هر دولتی که از این کار حمایت کند اما اقدامات لازم برای جلوگیری از شکنجه یا محاکمه دروغین یا اعدام این افراد انجام ندهند، آن دولت نیز شریک این جرم خواهد بود.

طبق این گزارش، بسیاری از کشورهای اروپایی پیشتر تلاش می کردند که شهروندان مظنون به ارتباط با داعش این کشورها برای محاکمه به عراق منتقل شوند.

در همین راستا، دادگاه های عراقی تابستان ۱۱ فرانسوی که در عراق محاکمه شدند به سبب وابستگی به داعش به اعدام محکوم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.