بنا بر اعلام ساینس، کشور تایوان در ۸۱ مایلی سرزمین چین است که ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد و تراکم جمعیتی آن بسیار بالاست.

با توجه به اینکه فرض می‌شد این منطقه، شیوع بالایی از این بیماری را تجربه کند، اما تاکنون، تنها ۴۴ مورد ابتلا به کروناویروس در این کشور تایید شده است.

راهکارهای کشور تایوان، می‌تواند برای سایر کشورها آموزنده باشد تا عاملی برای کاهش شیوع و همچنین فرصتی برای آینده باشد.

آماده‌سازی اولیه در آوریل ۲۰۰۳ انجام شد که وزارت بهداشت تایوان اطلاع از هفت مورد سندروم حاد تنفسی(سارس) را اعلام کرد و با پایان شیوع، ۴۸۳ مورد عفونت و میزان ۱۲ درصد مرگ‌ومیر ثبت‌شده بود. دولت تایوان این حوادث را بررسی و از آن‌ها، برای مقابله با کروناویروس جدید استفاده کرد.

در کمتر از یک سال بعد از شیوع سارس، مرکز بهداشتی ملی در این منطقه تاسیس شد تا بتواند هماهنگی، مشاوره در سطح منطقه‌ای و فراتر را انجام دهد تا در صورت شیوع جدید، زمان و منابع به هدر نرود.

این موضوع در همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ بسیار مؤثر بود، زیرا آغاز سال نو و سفرها می‌توانست عاملی برای شیوع این بیماری باشد.

این سازمان به‌سرعت تهدید را ارزیابی کرد و توانست اقداماتی برای همه‌گیری انجام دهد.

این سازمان، هشدارهایی را برای مسافران و مجامع عمومی تهیه کرد و به افراد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و مهار بیماری دستوراتی ابلاغ شد.

در روزهای اولیه، تعدادی شماره تماس، برای افراد اعلام شد تا آنان بتوانند سوالات خود درباره بیماری را پرسیده و یا علائم را گزارش کنند.

دولت با توجه به اهمیت این بیماری بررسی‌های مکرر بهداشتی را انجام داد و افراد را تشویق به قرنطینه کرد.

برنامه‌هایی برای مدارس، مشاغل و مرخصی افراد در نظر گرفته شد و فناوری عنصری مهم در مقابله با شیوع بیماری بوده است.

در این مدت، به افرادی که در معرض خطر نبودند، اجازه سفر داده می‌شد، اما افراد پرخطر باید در خانه قرنطینه می‌شدند. اجبار افراد به قرنطینه، در واقع کاری است که بسیاری از کشورها در صورت بروز شیوع بیماری انجام می‌دهند.

همچنین با توجه به سوابق پزشکی افراد، بیمارانی را که علائم تنفسی حاد داشتند، شناسایی کردند تا بتوانند اقداماتی در این زمینه برای آنان انجام دهند.

علاوه بر این، اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه زمانی و کجا باید از ماسک استفاده شود، شستن دست‌ها تا چه اندازه مهم است و همچنین منع صادرات ماسک در مراحل اولیه برای جلوگیری از کمبود انجام شد.

یافته‌های این بررسی در مجله JAMA منتشر شده و تایوان را به‌عنوان نمونه‌ای مناسب از نحوه واکنش دولت‌ها در برابر شیوع این بیماری ارائه کرده است.

این کشور نمونه‌ای از جامعه‌ای است که به‌سرعت در برابر بحران واکنش نشان داده و از منافع شهروندان خود محافظت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.