رویترز گزارش داد، دستورالعمل این اقدام روز پنجشنبه در روزنامه رسمی برزیل منتشر شد و در آن آمده که پنج دیپلمات این کشور و ۱۱ عضو کنسولگری در کاراکس از جمله الزا دو کاسترو، سرکنسول و دو مقام دیگر در سفارت برزیل در کاراکاس خارج شده‌اند.

ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری راست افراطی برزیل مانند دیگر کشورهای نیمکره غربی روابط خود را با دولت ونزوئلا قطع نکرده چون دیپلمات‌های برزیلی و افسران نظامی این کشور به دنبال حفظ فرصت هستند.

۱۰ هزار برزیلی ساکت ونزوئلا هستند و مقام‌های برزیل می‌گویند که تعداد بسیاری از مردم ونزوئلا از این کشور بابت بحران‌های اقتصادی و سیاسی به برزیل گریخته‌اند و بسیاری دیگر هم در سایر کشورهای آمریکای لاتین به سر می‌برند.

دولت برزیل همچنین از تمدید اعتبارنامه‌های سفرای دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در برزیل امتناع کرده است، چون مشروعیت دولتش از سوی دولت برزیل و بیش از ۵۰ کشور دیگر از جمله ایالات متحده به رسمیت شناخته نمی‌شود.

دولت بولسونارو، خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون را رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا می‌داند و پیشتر فرستاده وی، "ماریا ترزا بلاندریا" را رسما به رسمیت شناخته است.

بلاندریا در یک هتل ساکن و مشغول به کار است چون سفارت ونزوئلا در برازیلیا هنوز تحت کنترل نمایندگان و فرستاده‌های مادورو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.