شبکه ایران‌کالا یکی از شبکه‌های تلویزیونی است که از روز اول اسفندماه سال ۱۳۹۵ پخش آنونس‌های برنامه‌های خود را در فرستنده‌های سوم سراسر کشور، به عنوان شبکه ۲۸ آغاز کرد. مدیریت این شبکه را اردشیر زابلی‌زاده از مدیران صداوسیما برعهده دارد. این شبکه در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۹۶ به طور رسمی افتتاح شد.

این شبکه به دنبال انحلال شبکه تلویزیونی بازار، با تغییر نام شبکه از بازار به ایران‌کالا، از ۵ اسفندماه پخش آزمایشی برنامه‌های خود را با ۴ ساعت برنامه در روز با ۴ نوبت بازپخش از ساعت ۷ تا ۱۲ آغاز کرد. این شبکه به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌‌کند. برنامه‌های تأمینی و حمایتی از صنایع کوچک و متوسط مانند "ما حمایت می‌کنیم"، "نگاه دوربین"، "خبر آگهی"، "چی چی کالا"، "بارکد"، "پایش پلاس"، "انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی"، "تریبون"، "سلاطین کسب و کار"، "پول کجاست" از جمله برنامه‌هایی است که از این شبکه پخش می‌شوند.

مهم‌ترین هدف شبکه ایران‌کالا حمایت از صنایع کوچک و متوسط و مصداق کامل تحقق شعار سال یعنی "حمایت از کالای ایرانی" است. اردشیر زابلی‌زاده رئیس شبکه ایران کالا که پیش از این تجربه مدیریت شبکه خبر را در کارنامه خود دارد با اشاره به رویکردهای این شبکه در سال ۱۳۹۷ و سیاستگذاری‌هایی که قرار است در قبال صنایع کوچک اعمال شود، می‌گوید: تلاش ما بر این است که برنامه‌هایی را در ایران کالا تولید کنیم که برای مخاطبانمان جذاب هم باشند تا برنامه‌های این شبکه را پیگیری کنند.

این روزها شبکه ایران‌کالا ویژه برنامه‌هایی را روی آنتن برده و می‌برد؛ همزمان با آغاز موج ابتلا به ویروس کرونا و نیاز هموطنان به ماسک و لوازم بهداشتی، این شبکه تلویزیونی به منظور آرام سازی فضای جامعه و اطلاع‌رسانی از میزان تولید این محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی، با برقراری ارتباط زنده تصویری از نقاط مختلف کشور، روزانه به طور میانگین ۲ کارخانه تولید محصولات بهداشتی را معرفی نموده و مدیرعامل کارخانه نیز گزارشی را از میزان تولید این محصولات به اطلاع مخاطبان این شبکه می رساند. در همین زمینه نیز تاکنون ۳ کارخانه که تا پیش از این تعطیل شده و به خاطر نیاز به محصولات بهداشتی مجدداً آغاز به کار کرده است در این برنامه معرفی شده‌اند.

همچنین طبق هماهنگی به عمل آمده با سازمان تعزیرات حکومتی و در راستای مبارزه با احتکار محصولات مورد نیاز مردم، در هنگام بازرسی مامورین این سازمان از انبارها، دوربین شبکه ایران کالا نیز در محل حاضر شده و به صورت زنده این فعالیت‌ها را به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند. تاکنون بازرسی و کشف محموله های قاچاق شده در ۶ انبار توسط شبکه ایران کالا به صورت مستقیم پوشش تلویزیونی داده شده است.

عید نوروز و فرش قرمز احمد نجفی

شبکه ایران‌کالا برای عید نوروز هم برنامه دارد که احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون با صاحبان نشان‌های تجاری مطرح و موفق کشور با شعار «فرشی قرمز در بازار بزرگ ایران برای شما تولید کنندگان ایرانی پهن کرده‌ایم»، گفت‌وگوهای جذاب و تماشایی کرده است.  این برنامه در بازار بزرگ ایران درحال ضبط است؛ در 20 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید و در ایام نوروز از شبکه ایران کالا پخش خواهد شد. در این برنامه به هریک از میهمانان در برنامه یک تندیس یادبود و همچنین تولید و پخش یک تیزر تبلیغاتی رایگان اهداء خواهد شد. 

در مسابقه "ایرونی‌جات" رقابت بر سر حدس‌زدن قیمت کالاهای مختلف تولید ایران است و شاید بتوان گفت رقابتی است برای درست خرید کردن. کالاهایی در مقابل شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و کسی که آن را به قیمت بهتر و پایین‌تر بخرد، برنده است. حدس‌زدن درست قیمت کالاها در هر بخش باعث صعود شرکت‌کننده به مرحله بعد شده و جوایز بیشتری را نصیب او خواهد کرد. 

سری اول مسابقه "ایرونی‌جات" در 26 قسمت از شبکه ایران کالا پخش گردید و نزدیک به 300 قلم کالای ایرانی اعم از خودرو، یخچال، تلویزیون، فرش، گاز، مایکروفر، آب میوه گیری، شمش طلا و... به برندگان اهداء شد.

هم اکنون مراحل پیش تولید سری جدید مسابقه به کارگردانی رضا مهرانفر آغاز شده و اجرای آن نیز برعهده سام نوری بازیگر سینما و تلویزیون خواهد بود.  علاقه‌مندان به حضور در سری جدید مسابقه ایرونی جات می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این برنامه به نشانی www.iroonijat.ir به صورت انفرادی و یا گروهی (تولیدکنندگان، شرکت ها و سازمان ها) اقدام به ثبت نام کنند.

کلیه جوایز و محصولات در این مسابقه کاملاً ایرانی بوده و تولیدکنندگانی که تمایل دارند محصولات خود را به شرکت کنندگان در مسابقه اهداء کنند می‌توانند با مراجعه با پایگاه اطلاع رسانی برنامه آمادگی خود را در این زمینه اعلام کنند.

سری جدید مسابقه "ایرونی‌جات" در 26 قسمت 60 دقیقه‌ای تولید خواهد شد و پخش آن نیز به زودی از شبکه ایران کالا آغاز می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.