به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی در مقابل حزب عدالت و توسعه مدعی شد: بعد از چند مدت دیگر نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خود را رو در روی مردم سوریه نه فقط در ادلب بلکه در بقیه مناطق کشورش می‌بیند و در این صورت اسد حتی نمی‌تواند نیروهایی را که به آن‌ها تکیه می‌کند نجات دهد. ما می‌دانیم که نظام اسد می‌خواهد همان کاری را که در درعا، حماة، حمص و حلب کرد در ادلب نیز انجام دهد اما این بار برنامه‌هایش موفق نخواهد شد چراکه ترکیه خود و سوری‌های بی‌گناه را نجات خواهد داد. ما نمی‌گذاریم خون شهدایمان هدر برود. عملیات اخیر ثابت کرد که ترکیه کشوری نیست که نداند چگونه بجنگد بلکه کشوری است که خواهان جنگ نیست.

وی ادعا کرد: نظام اسد از آغاز عملیات سپر بهار در ادلب بیش از ۳۲۰۰ تن از نیروهایش را از دست داده است.

اردوغان درباره آوارگان گفت: بعد از حمله‌ای که به کشته شدن ۳۶ تن از سربازانمان منجر شد درهای کشورمان را به روی مهاجرانی باز کردیم که مایلند به اروپا بروند و این با قوانین بین المللی همخوانی دارد. یونان که از هرگونه ابزاری برای ممانعت از ورود پناهجویان به کشورش استفاده می‌کند نباید فراموش کند یک روزی احتمالا خودش به دلسوزی نیاز خواهد داشت. ما از تمامی کشورهای اروپایی و در رأس آن یونان می‌خواهیم با آوارگانی که به کشورشان می‌روند با احترام تعامل کنند.

وی عکسی از آوارگان یونانی در سوریه که در روزنامه "القدس هنا" اوایل اشغال یونان توسط نازی‌ها منتشر شده بود نشان داد و گفت: شاید یکی از کودکان در این عکس پدربزرگ یا مادربزرگ نخست‌وزیر یونان باشند.

اردوغان همچنین درباره اظهارات آمریکا درخصوص مجهز کردن ترکیه به تجهیزات نظامی گفت: من چنین درخواست‌هایی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داده‌ام.

وی تأکید کرد: ما امیدواریم که در مذاکراتمان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به توافقی برای آتش‌بس در ادلب دست یابیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.