خبرگزاری «تاس» گزارش داد، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در جریان گفت‌وگویی تلفنی با "امانوئل ماکرون" همتای فرانسوی خود، وخیم تر شدن اوضاع در استان ادلب سوریه را بررسی کرده و درباره اقدامات لازم برای مبارزه با تروریست‌ها در مناطق شمال غربی سوریه صحبت کرد.

بر اساس این اطلاعات، در این مذاکرات تلفنی که به ابتکارعمل طرف فرانسوی صورت گرفت، رهبران دو کشور به تبادل نظر مرتب خود درباره مسائل سوریه و در وهله نخست ، با توجه به تشدید وخامت اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب ادامه دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فرانسه را در جریان اقدامات انجام شده برای مبارزه با تروریست‌ها در شمال غربی سوریه قرار داد. دو طرف همچنین درباره اوضاع بشر دوستانه در ادلب گفت‌وگو کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کرملین ، رئیس جمهوری روسیه به ماکرون اطلاع داد که تمامی جوانب مربوط به حل و فصل اوضاع در سوریه در نشست سران روسیه و ترکیه که برای روزهای آینده و در مسکو برنامه ریزی شده، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

درخواست فرانسه از دو طرف روسی و ترکیه‌ای برای تامین آتش‌بس در منطقه ادلب

امانوئل ماکرون همچنین گفت‌وگوی با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه انجام داد که در جریان آن ، رهبر ترکیه از همتای فرانسوی خود خواست تا از جانب ناتو از اقدامات آنکارا در ادلب حمایت کند و این حمایت تنها به صورت لفظی نباشد.

اردوغان پیشتر اعلام کرد که از پوتین خواسته است تا ترکیه را در مقابل دولت سوریه به حال خود بگذارد و در اقدامات این کشور در ادلب، دخالت نکند.

بر اساس اطلاعات کاخ الیزه، رئیس جمهوری فرانسه در مذاکرات تلفنی خود با روسای جمهوری روسیه و ترکیه، از مقامات مسکو و آنکارا خواست تا اقدامات لازم برای برقراری فوری آتش‌بس در استان ادلب سوریه را تأمین کنند.

ماکرون همچنین بر لزوم "پیروی از قوانین بین المللی بشردوستانه ، محافظت از غیرنظامیان و اطمینان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه" تاکید کرده و از آمادگی کامل فرانسه برای کمک به کاهش وخامت اوضاع که امکان از سرگیری روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه را فراهم می کند، خبر داد.

پیش از این، روز جمعه "دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین پس از مکالمه تلفنی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه تایید کرد که دیدار پوتین و اردوغان  در تاریخ 5 یا 6 ماه مارس (15 الی 16 اسفند ماه) برگزار می شود. البته به رغم اظهارات قبلی رجب طیب اردوغان ، ولادیمیر پوتین به آنکارا نخواهد رفت، بلکه رهبر ترکیه به مسکو سفر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.