دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دقایقی پیش در تماسی تلفنی با ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان و عضو ارشد مذاکره کننده در خصوص مسائل اخیر پس از توافق صلح آمریکا و طالبان گفت و گو کرد.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان درباره این گفتگو گفت: امروز دونالد ترامپ یک تماس تلفنی ۵ دقیقه‌ای با ملا عبدالغنی برادر داشت.

شاهین افزود: ملابرادر در این گفتگو تاکید کرد که در آینده اگر ایالات متحده آمریکا طبق توافق با طالبان عمل کند، می توانند رابطه دو جانبه مثبت با یکدیگر داشته باشند.

به گفته شاهین، ملابرادر به ترامپ گفت که استقلال افغانستان و ایجاد حکومت دلخواه حق مسلم افغان هاست و آمریکا باید در خروج نیروهای خارجی از افغانستان و برای روابط مثبت در آینده قاطع باشد و اجازه ندهد این جنگ طولانی باقی بماند.

براساس این گزارش، ترامپ نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز خرسندی از صحبت با ملابرادر وی را مردی قوی خطاب کرد که برای سرزمینش (افغانستان) می جنگد. 

ترامپ همچنین تاکید کرد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به نفع همه است.

در ادامه این گفتگو، ترامپ از سفر مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به کابل به زودی خبر داد و هدف از این سفر را برطرف کردن موانع پیش رو برای گفتگوهای بین الافغانی بیان کرد.

به گفته شاهین دو طرف درباره اجرای توافقنامه بحث ‌تبادل نظر کردند. 

به گزارش فارس، طالبان و آمریکا روز شنبه گذشته پس گذشت ۱۷ ماه با یکدیگر توافق کردند.

این تماس تلفنی در حالی انجام شد که اختلافات میان طالبان و دولت افغانستان بر سر آزادی زندانبان طالبان بالا گرفته و کابل اعلام کرده هیچ تعهدی در این باره ندارد. 

این در حالی است که مقامات آمریکایی در توافق با طالبان به آزادی ۵ هزار زندانی طالبان اذعان کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.