این روزها که جامعه درگیر بیماری ویروسی کرونا شده و برخی از فعالیت‌های اقتصادی کمتر شده است، اما بورس اوراق بهادار تهران امروز هم رکوردشکنی کرد و با افزایش ۱۴ هزار و ۹۱۰ واحد به رقم ۵۴۴ هزار و ۲۳۹ واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۴ هزار و ۵۵ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۹۵ واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۱۹۸۰ تریلیون تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در بورس بیش از ۶.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز با افزایش ۳ هزار و ۹۷۴ واحد به رقم ۱۴۵ هزار و ۷۹ واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش ۲ هزار و ۶۹۹ واحد به رقم ۱۲۱ هزار و ۷۹۸ واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۸ هزار و ۴۵۶ واحد به رقم ۶۸۵ هزار و ۹۸۶ واحد رسید.

شاخص اول بورس با افزایش ۱۰ هزار و ۹۱۷ واحد به رقم ۳۸۱ هزار و ۵۱۵ واحد رسید.

و شاخص بازار دوم بورس با افزایش بی‌سابقه ۲۹ هزار و ۹۶۵ واحد به رقم یک‌میلیون و ۱۶۹ هزار و ۷۱۰ واحد رسید.

به گفته برخی کارشناسان، افزایش شاخص بورس در روزهای اخیر و رکوردشکنی عمدتاً به خاطر هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بورس بوده است.

همچنین حاکم شدن رکود در بازار مسکن، املاک، طلا، سکه و ارز، همچنین خودرو باعث شده است سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند که البته این امر را باید به فال نیک گرفت. 

همچنین طراحی ابزارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری برای انواع سلیقه‌ها در بورس و فرابورس و شفافیت این بازار و نیز بازدهی مناسب ۲.۸ برابر سرمایه طی یک سال در بورس باعث تشویق فعالان اقتصادی به سمت سرمایه‌گذاری بورس شده است. 

امروز عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی پارس، مخابرات ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان اشاره کرد. 

نمادهای پربیننده که مورد اقبال سرمایه‌گذاران در بورس قرار گرفته، شامل بانک ملت، سایپا، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت تهران بوده‌اند. 

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۶۸ واحد رشد کرده و به رقم ۶ هزار و ۹۵۲ واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۴۰۹ هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۲.۳ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۰ هزار و ۵۲۹ نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز در بورس تهران و فرابورس حدود ۸.۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری شده و به سمت شرکت‌های بورسی و فرابورسی تزریق شد که امیدواریم مدیران شرکت‌های بورسی پاداش مناسبی برای سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی در نظر بگیرند تا مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر شود. 

امروز عمده نمادهای فرابورسی مانند سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، فرابورس ایران، توسعه مالی مهر آیندگان، مولد نیروگاه جهرم، پتروشیمی مارون و سمگا در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، داروسازی آوه سینا، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود و بانک دی بوده‌اند. 

در جریان معاملات امروز بورس و فرابورس ایران، با پیام ناظر بازار، تعدادی از نمادهای بورسی دچار توقف، برخی دچار وقفه، تعدادی بازگشایی و برخی نیز حراج شدند. از جمله می‌توان به توقف نماد پتروشیمی جم، نماد بورس اوراق بهادار تهران، نماد لیزینگ ایران، نماد داروسازی اسوه اشاره کرد. 

در پیام دیگری، وقفه در نهاد کشت و صنعت چین چین، عرضه اولیه سهام تأمین سرمایه بانک ملت از امروز آغاز شد. 

وقفه در معاملات تأمین ماسه ریخته‌گری انجام شد. 

در پیام دیگری، بازگشایی نماد قطعات فولادی، بازگشایی سرمایه‌گذاری ساختمان ایران انجام شد.

و بازگشایی کاشی و سرامیک حافظ و چدن‌سازان انجام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.