«عبدالرحمن الاحیرش» معاون رئیس پارلمان دولت لیبی و «عبدالهادی الحویج» وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی در دولت موقت لیبی در شرق این کشور امروز (یکشنبه) با «ولید المعلم» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه دیدار کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «سانا»، در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راه‌های فعال‌سازی دوباره آن در زمینه‌های مختلف، همکاری مستمر برای مقابله با فشارهای و چالش‌های مشابه که هر دور کشور را هدف گرفته، رایزنی شد. چالش‎هایی که در مقدمه آنها «تجاوز آشکار ترکیه به حاکمیت هر دو کشور، استقلال آنها و مداخلات خارجی در امور داخلی‌شان» قرار دارد.

ولید المعلم گفت که سوریه به روابط با برادران خود در لیبی اهمیت می‌دهد و در ادامه تأکید کرد: شرایط و چالش‌هایی که دو کشور با آن روبرو هستند بیشتر از هر زمان دیگری ثابت می‌کند که این روابط باید در بهترین حالت خود باشند تا با طمع‌های خارجی مقابله شود، طمع‌هایی که در مقدمه آن تجاوز ترکیه به هر دو کشور برادر و خطری که حاکمیت این دو و نیز امنیت ملی-عربی را تهدید می‌کند، قرار دارد.

وزیر خارجه سوریه در ادامه تحولات میدانی در مقابله با تروریسم را که مورد حمایت طرف‌های خارجی بویژه ترکیه است، تشریح و تأکید کرد، سوریه به مبارزه با این تروریسم تا بازگشت امنیت و آرامش به تمام خاکش و خروج ننیروهای اشغالگر بیگان و غیرقانونی» ادامه می‌دهد.

هیأت لیبایی نیز اعلام کرد، پیشروی سوریه در جنگ علیه تروریسم و گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه باعث خشنودی ملت لیبی است و در ادامه پیروزی‌های سوریه در برکت ایستادگی ملت، ارتش و فرماندهی سوریه را ستود.

هیأت مذکور در ادامه اوضاع در لیبی بویژه «طمع‌های ترکیه» ، اعزام «هزاران مزدور» به لیبی و تلاش برای ضربه به وحدت و حاکمیت لیبی از سوی ترکیه و دیگر کشورهای طماع به لیبی و ثروت آن را تشریح و تأکید کرد، مردم لیبی بر مقابله با این مداخلات و بازگشت امنیت و رفاه به کشور تأکید دارند.

در این دیدار یادداشت تفاهمی میان وزیران خارجه سوریه و وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی لیبی برای افتتاح مقرهای دیپلماتیک و کنسولی، هماهنگی میان دو کشور در محافل بین‌المللی و منطقه‌ای در مقابله با مداخلات و تجاوز ترکیه و رسوا کردن سیاست‌های استعماری آن امضا شد.

پارلمان شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی، از فروردین سال جاری به پشتیبانی آن به طرابلس پایتخت لیبی (مقر دولت وفاق ملی لیبی) حمله کرده، مورد حمایت کشورهایی مثل روسیه،‌ عربستان و امارات و مصر است. در مقابل، ترکیه از مخالفان نیروهای شرق لیبی و از حامیان دولت وفاق ملی در طرابلس است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.