به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «جوردون جرلیک رادمان» همتای کروات خود در آنکارا گفت که در حال حاضر  هیچ نیرویی از ترکیه به لیبی اعزام نمی شود؛ زیرا هیچ درخواستی بابت این موضوع از سوی لیبی دریافت نکردیم. 

وی افزود: رییس جمهوری ترکیه در این باره گفته بود که در صورتی که لیبی از ما بخواهد، ما می توانیم موضوع اعزام نیرو به لیبی را بررسی کنیم.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه گفته بود چنانچه دولت وفاق ملی لیبی درخواست کند، ترکیه این آمادگی را دارد تا نیروهای نظامی‌ اش را به لیبی اعزام کند.

پارلمان لیبی که مخالف دولت است، سخنان اردوغان را دخالت در امور داخلی این کشور خواند و حاکمیت ملی لیبی را «خط قرمز» خود عنوان کرد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت، دو توافق امنیتی امضا شده با لیبی  پس از تایید دولت وفاق ملی وارد مرحله اجرا شده است.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه و در جریان سفر «فایز السراج»  رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با همتای ترکیه ای اش دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

این در حالی است که پارلمان لیبی به امضای پیشنویس توافق همکاری دریایی میان ترکیه و دولت وفاق ملی (مورد تایید جامعه جهانی) واکنش نشان داد و از شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست در مقابل این اقدام موضعی قاطع اتخاذ کنند.

پس از سقوط دولت «معمر القذافی» در سال ۲۰۱۱ و انقلاب مردم لیبی، این کشور به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد.

در غرب لیبی دولت وفاق ملی به رهبری السراج مستقر است که اواخر سال ۲۰۱۵ براساس توافقی که زیر نظر سازمان ملل متحد صورت گرفت، تشکیل شد و در طرف دیگر دولت موقت است که در شرق این کشور فعالیت دارد و از حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» و پارلمان برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.