شبکه الجزیره قطر به نقل از خبرنگار اعزامی خود در غرب ترکیه گزارش داد که ارتش این کشور گذرگاه مرزی با یونان را ترک کرده است.

به گزارش خبرنگار الجزیره، نیروهای نظامی مستقر در گذرگاه مشترک با یونان، دقایقی پیش  این گذرگاه را تخلیه کرده‌اند.

به گفته این خبرنگار، تا دقایقی دیگر هزاران نفر از کسانی که در پشت گذرگاه و سیم‌های خاردار نصب شده در مرز منتظر این لحظه هستند، وارد خاک یونان خواهند شد. اما آن سوی مرز، نیروهای یونان (ارتش، گارد مرزی، پلیس ضد شورش) خود را برای مقابله با مهاجران خود را آماده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بین مهاجران شمار زیادی نیز کودک و زن وجود دارد و برای ورود به اتحادیه اروپا لحظه شماری می‌کنند.

ترکیه از اواسط هفته گذشته بعد از آنکه شمار زیادی از نیروهای نظامیش در درگیری با ارتش سوریه و حملت هوایی این کشور و روسیه کشته شدند، اتحادیه اروپا و ناتو را تهدید کرد که اگر در قضیه ادلب از آنکارا حمایت نکنند، مجبور خواهد شد مرزهای غربی خود را به روی ده‌ها هزار مهاجر بگشاید.

ترکیه پیش از این نیز با اهرم مهاجران و بازگشایی مرزهای خود بر روی آن‌ها طی چند سال گذشته، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده و بعد از ورود سیل عظیمی از آن‌ها به کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا مجبور شد مبالغی را به ترکیه جهت ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی پرداخت کند.

عمده مهاجران از کشورهای جنگ‌زده سوریه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای منطقه هستند و کشورهای اروپایی نحوه تعامل ترکیه در این قضیه را نوعی باج‌خواهی می دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.