به گزارش شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر، اردوغان در نخستین سخنرانی اش پس از شروع عملیات "چشمه صلح" مدعی شد: این عملیات نظامی با هدف حمله به کردها صورت نگرفته است، چرا که آنان برادران ما هستند، بلکه این امر برای هدف قرار دادن گروهک های تروریستی صورت می گیرد.

 ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) را تروریستی می داند و بارها اعلام کرده است که حملات به شمال سوریه برای مبارزه با این گروه های صورت می گیرد.

رئیس جمهوری ترکیه غرب را متهم کرد که آنان در قبال قراردادن گروه هایی که به ترکیه حمله می کنند، موضعی دوگانه اتخاذ کرده اند.

وی با دفاع از عملیات جدید ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه گفت: زمانی که کشوری (آمریکا) نتواند مانع از حملات گروهک تروریستی علیه ما شود، ما وظیفه داریم، خودمان مانع حملات این گروه ها شویم.

اردوغان گفت: ما بدون توجه به اظهار نظرهایی که درخصوص این عملیات نظامی، مطرح می شود، آن را متوقف نمی کنیم و از متحدان می خواهیم، ما را یاری رسانند.

در آخرین تحولات در شمال سوریه، رسانه های سوری از حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به روستای "هیمو" در حومه غربی قامشلی خبر می دهند.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

پیشتر، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

پیشتر نیز ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.